Lietuvos baikeriai gali lengviau atsipūsti – atidėjus Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) įsigaliojimą, pagal kurį sugriežtintos bausmės už Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus, daugelis motociklininkų išvengs teisių atėmimo.
Ne paslaptis, kad galingų dviračių transporto priemonių vairuotojai nevengia kelyje viršyti greičio. Ši yda greitį propaguojantiems vairuotojams sukels nemažai bėdų, kai, remiantis nauju ANK, motociklininkai ir ne tik bus priskiriami atskirai kastai, kuri vairuotojo pažymėjimą už nusižengimus praras kur kas lengviau ir paprasčiau.
Laukia ne tik bauda, bet ir teisių atėmimas
Atskira kasta – būtent taip pradėti vadinti kai kurių transporto priemonių vairuotojai, kuriems galioja griežtesnės KET.
2015 metais į šią kategoriją pateko motociklininkai, pradedantieji, sunkiasvorių, taksi automobilių vairuotojai, kai jiems įsigaliojo 0 promilių įstatymas. Šie vairuotojai laikomi neblaiviais, jei etilo alkoholio koncentracija jų kraujyje viršija 0 promilių.
Visiems kitiems vairuotojams įstatymas nepasikeitė – leidžiama 0,4 promilės alkoholio riba. Ką sau gali leisti vairuojantys lengvuosius automobilius, to negali nei motociklininkai, nei pradedantieji, sunkiasvorių ar taksi automobilių vairuotojai. Vis dėlto visi įvardijami taip pat – vairuotojai.
Išskirti šią vairuotojų grupę nutarta ir naujame Administracinių nusižengimo kodekse (ANK), griežčiau kontroliuojant pradedančiuosius, vairuojančius motociklus, krovininius automobilius ir keleivines transporto priemones vairuotojus, užtraukiant jiems griežtesnes nuobaudas už KET pažeidimus, pavyzdžiui, už greitį.
• Jiems greitį viršijus 30–40 km/val. (bauda nuo 120 iki 170 eurų), nepaisant piniginės baudos, bus atimta teisė vairuoti nuo 3 iki 6 mėnesių;
• viršijus greitį 40–50 km/val. – bauda nuo 170 iki 230 eurų, taip pat teisių atėmimas nuo 6 iki 12 mėnesių;
• viršijus greitį daugiau kaip 50 km/val. – bauda nuo 450 iki 550 eurų su teisių atėmimu nuo 12 iki 18 mėnesių.
Likę vairuotojai gali būti ramesni, nes jiems viršijus greitį teisės vairuoti atėmimas negresia, tik piniginė bauda.
Apie pamoką stipriai viršijus greitį lengvojo automobilio vairuotojas galės pagalvoti tik patuštinęs kišenes, o išskiriami vairuotojai – pradedantieji, motociklininkai, krovininių automobilių ir keleivinių transporto priemonių – apie tai mąstys kurį laiką vaikščiodami pėsčiomis ar važinėdami viešuoju transportu.
Griežtesnės sankcijos jau kurį laiką
Motociklininkai Lietuvoje jau kurį laiką sulaukia vien griežtesnių reikalavimų. Pavyzdžiui, dėl privalomo žieminių padangų naudojimo šaltuoju metų laiku.
„Jau prieš kelias savaites atsirado nemažai bendraminčių, norinčių išvažiuoti į gatves su motociklais, juk ir sąlygos tą leido – pliusinė temperatūra, saulė, sausas asfaltas. Bet KET nurodymas motociklą „apauti“ žieminėmis padangomis norus sužlugdė, nes, sustabdžius policijai, būtų ne tik bauda, bet ir atimta techninė apžiūra“, – kalbėjo motociklininkas Aurimas.
Kad tai – perdėtas reikalavimas, panašu, supranta ir Susisiekimo ministerija, kuri jau antrą kartą teikia siūlymą, jei kelio danga neapledėjusi, neapsnigta, motociklams ir mopedams leisti išvažiuoti į gatves lapkričio ir kovo mėnesiais.
Tačiau tokie siūlymai stringa Vyriausybėje, kuri nepritaria nei motociklininkų, nei ministerijos norams.
Tuo metu elementarių privilegijų, pavyzdžiui, važiuoti „A“ juosta, motociklininkai nesulaukia. Baikeriai juokauja, kad tuoj už parkavimą miesto centre teks susimokėti kaip ir kitų transporto priemonių vairuotojams.
„Dabar dar numatė didesnę atsakomybę už greičio viršijimą. Panašu, kad motociklininkai išskiriami į tam tikrą vairuotojų kastą, kuriems būtina taikyti griežtesnius reikalavimus. Tačiau kodėl? Greitį gali viršyti tiek lengvojo automobilio vairuotojas, tiek motociklininkas, tačiau vienam skiriama tik bauda, o kitam dar ir atimamos teisės“, – apie griežtesnius reikalavimus nuogąstavo motociklininkas.
Anksčiau ar vėliau, bet ne dabar
Baikeriai dėl griežtesnių sankcijų viršijus greitį nerimauja ne šiaip sau. Laikytis nustatyto greičio apribojimų pavyksta ne visiems galingų dviračių priemonių vairuotojams, todėl jau dabar pasigirsta nuogąstavimų, kad kuriam laikui gali tekti atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu.
Vis dėlto praeities įvykiai, kai įsigaliojo 0 promilių įstatymas, atskleidė – dauguma baikerių prisitaiko prie naujų reikalavimų. Visgi pasitaikė tokių, nors ir nedaug, kuriems 0 promilių pakišo koją. Praėjusiais metais užfiksuota 11 atvejų, kai motociklininkams nustatytas lengvas neblaivumo laipsnis (daugiau kaip 0 prom., bet ne daugiau kaip 0,4 prom.).
Tikėtina, kad sankcijos dėl greičio viršijimo koją pakišti gali ne vienam motociklininkui, mat jie gali netekti teisių.
Nors su tokiomis nuobaudomis teks susitaikyti, tačiau vėliau, nei planuota iš pradžių, – ANK turėjo įsigalioti jau balandžio 1 dieną, tačiau tinkamai nepasirengus ANK įsigaliojimą nutarta nukelti į kitus metus.
Iki šių metų pabaigos galios Administracinių teisės pažeidimų kodeksas (ATPK), pagal kurį už greičio viršijimą taikomos vienodos nuobaudos tiek motociklininkams, tiek lengvųjų automobilių vairuotojams.