Karinių oro pajėgų Spartanui apgadintas vienas propeleris, sparno galas ir lėktuvo korpusas, tad šiuo metu jis skristi negali ir angare laukia, kol atvyks užsienio specialistai įvertinti lėktuvui padarytos žalos. Lėktuvas apgadintas dar prieš mėnesį, tačiau apie tai Kariuomenės ir Karinių oro pajėgų vadovybė nutylėjo ir visuomenei nepranešė.
„Yra buvęs toks incidentas, bet čia aviacinis incidentas, vyksta tyrimas dabar, niekas nenukentėjo ten. <...> Buvo stiprus vėjo gūsis, ir lėktuvas buvo šiek tiek pasviręs ir sugadino propelerį ir sparno galą“, – telefonu paaiškino Deivis Martusevičius, Karinių oro pajėgų štabo viršininkas.
Nors Karinių oro pajėgų vadovybė įvykį vadina tik nedideliu incidentu, tačiau civilinėje aviacijoje atvejai, kai lėktuvas apgadinimas, vertinami kur kas rimčiau – tai vadinama lėktuvo avarija. „Tai yra orlaivio avarija. Tai yra įvykis, susijęs su orlaivio naudojimu, kai į lėktuvą įlipo nors vienas žmogus ir kurio metu žuvo arba buvo sužeistas, arba lėktuvas patyrė pažeidimus. Tai yra avarija vienareikšmiškai“, – sako Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas.
Lietuvoje „Spartan“ lėktuvai sutikti su orkestru. Šalies karinės oro pajėgos tris transportinius lėktuvus 2006-aisiais iš Italijos nupirko už 75 milijonus eurų. Iki šiol Spartanai yra pagrindiniai ir vieninteliai Karinių oro pajėgų lėktuvai. Jie skraidino karius į misijas Afganistane, Spartanu į užsienio vizitus keliauja ir šalies prezidentai – prieš tai Valdas Adamkus, dabar - Dalia Grybauskaitė. Jų vizitams kariniame transporto lėktuve įtaisomas specialus modulis, kuris šalies vadovams ir juos lydintiems asmenims suteikia daugiau komforto nei įprasta tokiuose lėktuvuose. Neoficialiomis žiniomis, Karinėms Oro pajėgoms liko tik vienas skrendantis Spartanas – pirmasis Lietuvą pasiekęs lėktuvas jau senokai stovi ant žemės ir naudojamas atsarginėms dalims, o dabar po avarijos skristi negali ir dar vienas. Karinių oro pajėgų vadovybė tikisi, kad šis lėktuvas netrukus vėl galės kilti į orą.
„Orlaivis, aš manau, kad bus skraidantis. Turim įvertinti, kas įvyko, turbūt gamintoją pasikviesim, kad kvalifikuotai įvertintų, bet aš manau, kad lėktuvas bus skraidantis“, – sakė D. Matusevičius. Ilgamečiai Civilinės aviacijos administracijos pareigūnai neprisimena, kada paskutinį kartą dėl staigaus oro gūsio Lietuvoje į avariją pateko koks nors nekarinis lėktuvas.
Plačiau – reportaže.