Aktualijos | Komentarai | 5 min.

Kaip apsaugoti verslą nuo sergamumo bangos?

Jurgis Kovas
2025 m. vasario 26 d. 14:38
J. Kovas. | Asmeninis archyvas
Susiję straipsniai

Žiemą serga daugybė žmonių – tai kasmet sukelia rimtų iššūkių verslams. Šiemet sergamumas jau perkopė 1136 atvejus 100 tūkst. gyventojų. Prie to, be abejo, prisideda ir šiltesni nei įprasta orai, sudarantys palankias sąlygas virusams plisti. Kai serga tiek darbuotojų, darbas krenta ant likusių kolegų pečių – krūvis auga, o kartu didėja ir perdegimo rizika. Kaip įmonėms pasiruošti sezoninių ligų bangai ir užtikrinti, kad darbas nesustotų? Natūraliai kyla klausimas – ar įmanoma to išvengti? O jei ne, kaip užtikrinti, kad darbas nesustotų?

Statistika tai aiškiai parodo – šiemet Lietuvoje jau išduota 255 tūkst. nedarbingumo pažymėjimų, o kasdien jų registruojama apie 15 tūkst. Įsivaizduokite, iš dešimties komandos narių du netikėtai suserga. Likę aštuoni perima ne tik savo, bet ir kolegų darbus. Nuo vienkartinės pagalbos nieko nenutiks, bet jei tokia situacija kartojasi savaitė po savaitės?

Kai ligos išretina kolektyvą, likę darbuotojai susiduria su padidėjusiu krūviu, stresu ir emociniu išsekimu. Ilgainiui tai gali virsti motyvacijos stoka, sumažėjusia darbo kokybe ir procesų efektyvumu, dėl ko įmonės veiklos tempas gali gerokai sulėtėti. „Workis“ tyrimas parodė, kad per didelis darbo krūvis yra viena iš penkių pagrindinių priežasčių, kodėl darbuotojai nusprendžia palikti savo darbovietę. Darbuotojų kaita reiškia papildomas išlaidas – naujų darbuotojų paieška, jų apmokymas ir integracija, reikalauja ne tik papildomų finansinių išteklių, bet ir laiko.

Jei įmonė nesiima prevencijos, nuolatinis darbuotojų trūkumas anksčiau ar vėliau sukelia didesnių problemų. Procesai pradeda strigti, strateginiai planai nusikelia, paslaugų ar produktų kokybė krenta, o klientams duoti pažadai tampa sunkiau įgyvendinami.

Prevencija ir planavimas – raktas į sklandų darbą žiemą

Žiemą ligų neišvengsime, bet galime pasirūpinti, kad jų poveikis verslui būtų minimalus. Prevencija ir proaktyvus planavimas – tai pagrindiniai įrankiai, padedantys išlaikyti darbo stabilumą.

Savo praktikoje matome, kad sezoninių ligų prevencija prasideda nuo paprastų, bet svarbių veiksmų. Patalpų vėdinimas, paviršių dezinfekcija, darbuotojų higienos skatinimas bei skiepų kompensavimas gali reikšmingai sumažinti sergamumą. Tačiau ne mažiau svarbu – darbuotojų imuniteto stiprinimas. Sveiki užkandžiai poilsio zonose, fizinio aktyvumo skatinimas ir aiškus komunikavimas apie sveikatos prevencijos priemones gali turėti didelę įtaką darbuotojų gerovei.

Taip pat darbdaviams verta būtų peržiūrėti darbo organizavimo principus. Aiškūs prioritetai ir optimizuoti procesai leidžia efektyviai paskirstyti turimus resursus. Automatizacija – dar vienas

sprendimas, kuris gali sumažinti krūvį darbuotojams ir užtikrinti sklandų darbą net ir ligų sezono įkarštyje. Galiausiai, nereikia pamiršti emocinės gerovės. Darbuotojų palaikymas, jų pastangų įvertinimas ir galimybė laiku pailsėti gali apsaugoti nuo perdegimo. Aiški vidinė komunikacija padeda sukurti saugią ir pasitikėjimu grįstą darbo aplinką, kurioje žmonės jaučiasi vertinami.

Laikinieji darbuotojai – išeitis verslui, kai trūksta rankų

Kartais vienintelė išeitis – papildomos rankos. Laikini darbuotojai gali būti efektyvus sprendimas, kai įmonė susiduria su netikėtu darbo jėgos trūkumu. Sezoniškumo pikai ar ligų protrūkiai tampa rimtu iššūkiu, o laikini darbuotojai padeda užtikrinti, kad darbas nesustotų.

Didžiausias tokių darbuotojų poreikis kyla žemesnės kvalifikacijos pozicijose – ten, kur darbai standartizuoti, o pagrindinius įgūdžius galima greitai perimti. Prekyboje, gamyboje, logistikoje – visur, kur svarbu ne tiek ilgametė patirtis, kiek gebėjimas greitai įsitraukti. Susirgus vienam, kitas gali jį nesunkiai pakeisti, nes užduotys aiškios, o įgūdžiai dažnai kartojasi. Kitaip nei biuruose, kur kiekvieno darbo specifika skiriasi ir taip lengvai kolegos nepavaduosi.

Kad laikinas darbuotojas iš tikrųjų būtų naudingas, svarbu ne tik jį pasamdyti, bet ir tinkamai įvesti į darbą. Aiškūs lūkesčiai, greitas įtraukimas į komandą ir standartizuoti procesai leidžia sumažinti adaptacijos laiką ir užtikrinti stabilų darbą. Be to, laikini darbuotojai gali tapti ilgalaikiu sprendimu – jie padeda sumažinti pagrindinės komandos perdegimo riziką, leidžia išlaikyti produktyvumą ir netgi tampa būdu įvertinti potencialius ilgalaikius darbuotojus.

Kaip šis modelis veikia praktikoje? Vienoms įmonėms laikini darbuotojai reikalingi visam žiemos sezonui, kitoms – tik ligų piko metu. Bet kuriuo atveju, tai lanksti ir strategiškai naudinga išeitis, leidžianti užtikrinti, kad net ir sudėtingomis sąlygomis verslas išliktų stabilus.

Jurgis Kovas yra bendrovės„Workis“ vadovas

ALFA.TV REKOMENDUOJA
Straipsnio komentarai (0)
 .