Aktualijos | Lietuva | 6 min.

Dėl lietuviškai nekalbančių pavežėjų – nuostoliai ir ginčai: siūlo mokytis iš Latvijos

Goda Kirkilaitė
2024 m. rugpjūčio 9 d. 11:28
Vairuotojas. | Unsplash
Susiję straipsniai

Pastaraisiais metais vis dažniau verda diskusijos dėl lietuviškai nekalbančių pavežėjų. Vienus jie siutina, kitiems problemų nesukelia. Seimas ieško būdų, kaip spręsti šią problemą, ir svarsto įpareigoti pavežėjus kalbėti lietuviškai.

Parlamentas įstatymo projektą, pagal kurį nuo 2026 m. tiesiogines paslaugas teikiantys užsieniečiai turėtų mokėti lietuvių kalbą, svarstys rudenį.

Tiesa, tokia idėja gimė ne vakar – panašias pataisas Seime buvo bandoma inicijuoti ir prieš keletą metų, bet viskas baigėsi niekuo. Ar problema iš tiesų egzistuoja, nesutaria ir Alfa.lt kalbinti ekspertai.

Kviečia sekti Latvijos pavyzdžiu

Lietuvos pavežėjų profesinė sąjunga tokioms įstatymo pataisoms pritaria. „Ekonomiškai labiausiai vertinami asmenys, kurių pritraukimu yra suinteresuota mūsų valstybė, dažniausiai patys mokosi ir kasdien bendraudami lietuviškai lengvai įgauna pagrindines lietuvių kalbos žinias.

Mūsų nuomone, net ir neteisėtai į Lietuvą vykstantys dirbti pavežėjais galėtų nesunkiai įgauti bazinių lietuvių kalbos žinių ir įgūdžių. Juk tą patį daro kiekvienas emigrantas, ketinantis dirbti svečioje šalyje“, – savo poziciją dėstė sąjungos vadovas Edvinas Naraškevičius.

Vyras skatina pasižiūrėti į Latvijos pavyzdį, kuri, anot jo, yra gerai apsibrėžusi klausimą dėl valstybinės kalbos naudojimo pavėžėjimo paslaugai teikti.

„Esame bendravę su Latvijos Respublikos savivaldybėmis dėl galimybės mūsų pavežėjams teikti paslaugas Latvijoje. Pirmasis jų klausimas visada būdavo toks: ar mokate valstybinę kalbą? Jei ne – apie paslaugas Latvijoje pamirškite.

Tokia pati tvarka galioja ir Prancūzijoje, ir Didžiojoje Britanijoje, ir apskritai daugumoje šalių. Nesuprantama, kaip mes, lietuviai, to nesugebame susitvarkyti?“ – svarstė pašnekovas.

Skundų sulaukiama mažai

Nors tarptautinės pavėžėjimo ir restoranų maisto pristatymo į namus paslaugų platformos „Bolt“ atstovai nepateikė konkretaus atsakymo, ar pritartų įstatymo pataisoms, iš komentaro, pateikto Alfa.lt, galima spręsti, kad įmonė tokios idėjos nebūtų linkusi palaikyti.

Visų pirma – skundų iš klientų dėl nesusikalbėjimo su pavežėjais įmonė sulaukia labai mažai. Tuo labiau „Bolt“ pavėžėjimo paslaugų vadovas Lietuvoje Laimonas Jakštys tikina, kad tokių pastaruoju metu mažėja. Na, o ir sulaukusi skundų, į juos įmonė iškart teigia reaguojanti.

„Bolt“ programėlė. | Organizatoriai

Dviejų skundų per 2023–2024 m. yra sulaukusi ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

„Vienu atveju vartotojai nurodė, jog vairuotojas nuvežė netinkamu maršrutu ir dėl tos priežasties vartotojai nespėjo į autobusą, vykstantį į Lvivą. Buvo patirtas 120 eurų nuostolis, tačiau skundas išspręstas taikiai.

Kitu atveju vartotojas negalėjo susikalbėti su vairuotoju, nes vairuotojas nekalbėjo lietuvių kalba. Kadangi skundo vertė neviršijo 20 eurų, skundas nenagrinėtas“, – portalui situaciją komentavo VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus Vyresnioji patarėja Milda Deimantė.

Tuo tarpu Lietuvos pavežėjų profesinės sąjungos vadovo Edvino Naraškevičiaus teigimu, bent jau vilniečiai skundžiasi dažnai: „Tai dažna pavežėjo pokalbių su klientais tema. Kadangi mūsų profsąjungos nariai yra lietuviai, jiems dažnai šia tema yra ir buvo skundžiamasi.“

Anot jo, dažniausiai dėl nesusikalbėjimo kilusiomis neigiamomis patirtimis dalijasi rusiškai nekalbantys klientai.

Kita priežastis, kodėl „Bolt“ atstovai nebūtų linkę pritarti įstatymo pataisoms – dauguma pavėžėjimo veiklą įmonėje vykdančių vairuotojų yra Lietuvos piliečiai. „Bolt“ duomenimis, šiuo metu tokių yra apie 80 proc. Likę 20 proc. yra užsienio šalių piliečiai, iš kurių pusė – ukrainiečiai.

Vis dėlto Lietuvos pavežėjų profesinė sąjunga turi kitokius duomenis. Tiesa, šie nėra oficialūs.

„Neoficialiomis mūsų žiniomis, dauguma pavežėjais dirbančių užsieniečių yra atvykę iš trečiųjų (ne ES) šalių ir yra gavę laikinus leidimus čia dirbti ir gyventi kaip statybininkai, o ne pavežėjai.

Tad, bent mūsų neoficialiomis žiniomis ir nuomone, pavežėjais dirbantys užsieniečiai čia atvyksta su vieninteliu tikslu – dirbti pavežėju, ką mes laikome migracijos įstatymų tiesioginiu pažeidimu“, – portalui aiškino E. Naraškevičius.

Problema neegzistuoja?

Be to, pasak L. Jakščio, tik labai maža dalis kelionių yra tokios, kurių metu keleiviui ir vairuotojui reikėtų bendrauti žodžiu: „Kelionės pradžios taškas, maršrutas, tikslas – viskas pažymima ir matoma programėlėje. Prireikus kelionės metu pakeisti jos tikslą, tai taip pat galima daryti per programėlę, nurodant kitą adresą“.

Jeigu prireikia apie ką nors informuoti vairuotoją ar keleivį, tai, anot „Bolt“ pavėžėjimo paslaugų vadovo Lietuvoje, galima sėkmingai padaryti „Bolt“ programėlėje. Joje tekstas į vartotojo pasirinktą kalbą išverčiamas automatiškai.

Bolt automobilis. | Bendrovė

Vis dėlto E. Naraškevičius sako, kad labai dažnas atvejis, kai navigacijos ar pavėžėjimo programėlės teikiamų galimybių keleivio poreikiams patenkinti nepakanka.

„Iš savo pavėžėjimo patirties galime drąsiai patvirtinti, jog šis darbas reikalauja nuolatinio kontakto su klientu – tiek derinant jo įlipimo vietą, tiek modifikuojant maršrutą, tiek ir derinant kelionės pabaigą. Todėl sulaukę lietuviškai kalbančio pavežėjo vilniečiai dažnai džiaugiasi galintys susikalbėti savo gimtąja kalba“, – aiškino Lietuvos pavežėjų profesinės sąjungos vadovas.

„Bolt“ pavėžėjimo paslaugų vadovas Lietuvoje taip pat primena, kad nuo praėjusių metų liepos buvo imtasi tam tikrų priemonių, skirtų sumažinti klientų nesusikalbėjimą su pavežėjais. Pavežėjai, naujai besiregistruojantys užsienio šalyje per „Bolt“ platformą privalo turėti B1 lygio anglų kalbos žinių sertifikatą.

„Mūsų programėlėje užsisakydamas kelionę klientas gali rinktis iš skirtingų kelionių kategorijų. Kategorijoje „Bolt“ taikome griežtesnius standartus tiek automobiliams, tiek pavežėjų bendravimui.

Šioje kategorijoje vairuojančių pavežėjų reikalaujame gebėti su keleiviais susikalbėti lietuvių arba anglų kalbomis. Paaiškėjus, kad to įgyvendinti nepavyksta, vairuotojas veiklą gali tęsti „Basic“ kategorijoje“, – pridūrė L. Jakštys.

Mąstoma ir apie kitas alternatyvas

Tiesa, galvojama ir apie alternatyvas, kurios klientams galėtų padėti geriau komunikuoti su pavežėjais. Pavyzdžiui, internete plinta idėja, kad programėlėje galėtų atsirasti modifikacija, kur vairuotojas nurodytų, kokiomis kalbomis kalba, o keleivis išsirinktų jam tinkamą variantą.

Socialiniuose tinkluose taip pat galima pamatyti žmones rašant, jog kai kurios pavežėjų įmonės už pavežimą, vairuotojui nekalbant lietuviškai, nustatė mažesnį tarifą.

Kitaip tariant, jei tave pavežė lietuviškai nekalbantis vairuotojas, tu galėsi mokėti mažiau arba atvirkščiai: jeigu tave pavežė lietuviškai kalbantis vairuotojas, tu turėsi mokėti daugiau.

Nors E. Naraškevičius pripažįsta, kad pavežėjų platformos jau keletą metų galvoja apie panašius pasiūlymus, realių pokyčių nesiimama.

„Žinoma, tokie problemų sprendimai palengvintų vartotojų patirtį, tačiau, kaip matome, kol įstatymais pavežėjų platformos nebus priverstos imtis atitinkamų priemonių, tol net alternatyvių priemonių imtasi nebus“, – pabrėžė jis.

ALFA.TV REKOMENDUOJA
Straipsnio komentarai (28)
ArvydasPrieš 219 d.
Tai kad ir kalbeti apie tai nereikia.Valstybeje kalbama valstybine kalba,tuo labiau aptarnaujantys.Aptarnauhama tik lietuviu kalba,jokios anglu,rusu,rurku,ukrainieciu,kazahu ar arabu.Nekalbi-negauni darbo.Tai ir katei suprantsma.Kas per antivalstybiai nusiteikusou Seime xedi.Grust juos ,kaip ten liaudis sako-kibenimateri.
 +8
Prieš 219 d.
Tokios betvarkes dar nebuvo kad lietuvis savo gimtojoje Lietuvoje negali kalbėti lietuviškai, nes parduotuvėse dar tave kažkoks ruskis apsauks. O apie nusususius balbašininkus ruskius taksistas trūksta žodžių. Kada susitvarkysim.Pasijauti kaip mamaskolijoje rasijoj
 +10
UzbeksPrieš 219 d.
O kam mokintis, juk galima laisvai naudoti gestų kalbą, pridedant keletą keiksmažodžių.
 +1
Jūsų vardas
Jūsų nuomonė
 .

Seimas pirmoje stadijoje pritarė istorinių automobilių amžiaus ilginimui
Lietuva | 2 min.
Seimo žinia būsimiems protestų ir mitingų organizatoriams: derinimo procedūros gali ir nelikti
Lietuva | 2 min.
Seimas svarstys siūlymą istoriniais automobiliais laikyti prieš 40 metų pagamintas transporto priemones
Lietuva | 2 min.
Seimo Kaimo reikalų komitetas siūlo įvesti kormoranų sumedžiojimo kvotas
Aplinkosauga | 2 min.
Radijo ir televizijos komisijos nariais siūloma skirti I. Šiaulienę, M. Martišių ir R. Bagdzevičių
Lietuva | 2 min.
Seimo liberalai siūlo keisti LRT tarybos sudarymo tvarką: būtų mažiau valdžios atstovų
Politika | 2 min.
Seimo konservatoriai siūlo įstatymu įpareigoti Valstybės kontrolę atlikti LRT valstybinį auditą
Politika | 2 min.
L. Kasčiūnas sako, kad reikia griežtinti nacionalines sankcijas baltarusiams: žada registruoti kompromisinį projektą
Politika | 2 min.
D. Šakalienė žada gynybos pramonės įmonių licencijavimą lengvinančius pakeitimus
Politika | 2 min.
Seimas svarstys, ar atsisakyti laisvės atėmimo iki 2 metų bausmės už aplaidų finansinės apskaitos tvarkymą
Politika | 2 min.
Parlamentas svarstys, kaip sumažinti dėl autoįvykių miestuose susidarančias spūstis
Lietuva | 2 min.
R. Mockus apie KGB bendradarbių išslaptinimą: didelių rizikų nematome
Politika | 2 min.
S. Skvernelis nepalaikys siūlymo švelninti į „čekiukų“ skandalą įklimpusių politikų atsakomybę
Politika | 2 min.
Seimo nariai nesutiko sumažinti jų parlamentinei veiklai skirtų lėšų
Politika | 2 min.
S. Skvernelis antradienį Seimui teiks A. Širinskienės atsistatydinimo pareiškimą
Politika | 2 min.
Iniciatyva dėl valstybinio LRT veiklos audito įveikė pirmąjį balsavimą Seime: klausimą toliau svarstys komitetai
Politika | 2 min.
V. Čmilytė-Nielsen: liberalai nepalaiko siūlymo taikyti PVM lengvatą maistui
Politika | 2 min.
Ž. Vaičiūnas: elektros vartotojai neturėtų mokėti už vėjo parką Baltijos jūroje
Energetika | 8 min.
R. Žemaitaitis: jeigu kažkas kažkam nepatinka, gali parašyti prašymą ir per 30 dienų išeiti iš koalicijos
Politika | 2 min.
M. Lingė sako, kad Seimo konservatoriai nepritars PVM lengvatai maisto produktams: pasiūlymas neadekvatus laikmečiui
Politika | 2 min.