Vilniaus prekybos centro „Panorama“ parduotuvėje „Aprangos galerija“ prekiaujama Didžiosios Britanijos drabužių linijos „Boy London“ drabužiais, ant kurių pavaizduotas logotipas – erelis, kaip du vandens lašai panašus į 1935 m. paties Adolfo Hitlerio inicijuotą simbolį.
Pasaulyje itin žinomo ir dėl sąsajų su nacių simboliu ilgai kritikuota anglų įmonės „Boy London“ produkcija Lietuvoje pradėta prekiauti prieš metus.
Stebisi neveiksnumu
Lietuvos žydų bendruomenės pirmininkė Faina Kukliansky stebėjosi, jog iki šiol Lietuvoje niekam neužkliuvo pardavinėjami „Boy London“ apdarai.
„Marškinėlių su minėta simbolika pardavimą Lietuvoje vertiname kaip įžeidimą ir nesusigaudymą istorijoje. Juk tai fašistinė simbolika, ją naudojant buvo išnaikinta milijonai žmonių. Be to, nepamirškime, marškinėliai skirti daugiausia jaunimui. Kas paneigs, kad tai formuoja jaunų žmonių pasaulėžiūrą?
Šimtai žmonių kasdien apsilanko prekybos centre, ir niekam neužkliūva tokia produkcija, tokios simbolikos naudojimas. Niekas neatkreipė visuomenės dėmesio, niekas neprašė prekių išimti iš prekybos. Kur atitinkamos institucijos, kur asmenys, turintys užtikrinti įstatymo dėl sovietų ir nacių simbolikos draudimo laikymąsi? Taip pat man įdomu, kur Lietuvos demokratinės partijos, kur mūsų europarlamentarai. Kodėl negirdime jų balso?“ – stebėjosi F. Kukliansky.
Anot jos, Lietuvos žydų bendruomenė apie šį atvejį pranešė policijai. Alfa.lt taip pat kreipėsi į policiją dėl patvirtinimo, ar šiuo atveju yra vaizduojama nacistinė simbolika. Pasak Lietuvos policijos Komunikacijos skyriaus vadovo Ramūno Matonio, pažeidimo neįžvelgta, nes po erelio kojomis nėra svastikos.
Hieraldikos ekspertas – kategoriškas
Alfa.lt susisiekė su hieraldikos ekspertu, Lietuvos herbo, Lietuvos Respublikos prezidento vėliavos ir šalies miestų herbų autoriumi Arvydu Každailiu.
„Jėgos ženklų liūtų ar erelių herbuose ir ženkluose gausu, tačiau nelygu, kokie jie. Čia matome, koks svarbus objekto dizainas, tai yra dailininko darbas, kuris tampa ideologijos nešėju. Šis atvejis yra akivaizdus pavyzdys.
Tai nacių simbolis, ir nesvarbu, kad jis šiek tiek panašus į Romos imperijos legionų SPQR ženklus. Pelno siekiantys (asmenys) neretai tuo neleistinai naudojasi, kad išsiskirtų ir gautų pelno. Tai būdinga ir Lietuvoje, kai bandoma naudoti valstybės herbą – nesvarbu, oficialų ar iš jo paveldo“, – teigė A. Každailis.
Svastikos demonstravimas pankų subkultūroje
„Boy London“ – itin žinomas prekių ženklas pasaulyje, kurio istorija siekia 1976 m. Iš pradžių šie apdarai masiškai išpopuliarėjo tuomet klestėjusioje pankų subkultūroje.
Aštuntajame dešimtmetyje tarp dalies Anglijos pankų įsivyravo mada ant drabužių vaizduoti svastikas kaip maišto simbolį, nors tuo ir nebuvo siekiama įžeisti žydų ar skatinti antisemitinių idėjų.
Londone gimusi drabužių linija „Boy London“ tapo alternatyvaus jaunimo ir saviraiškos laisvės simboliu, tačiau po kurio laiko atkreipė vietinių ir užsienio korporacijų dėmesį, kurios šiam prekių ženklui padėjo atverti kur kas platesnę rinką.
„Boy London“ netrukus tapo popkultūros dalimi. Drabužius išreklamavo tokios muzikos pasaulio įžymybės, kaip Eltonas Johnas, Rihanna, Rita Ora, Cher Lloyd, Kendrickas Lamaras, Jessie J ir kt. Prieš kelis dešimtmečius „Boy London“ apdarus dėvėjo ir dainininkė Madonna bei dailininkas Andy Warholas.
Svastikas aštuntajame dešimtmetyje buvo itin pamėgęs grupės „The Sex Pistols“ bosistas ir vokalistas Sidas Vicious. Jis taip pat yra minimas tarp „Boy London“ prekės ženklo populiarintojų.
S. Vicious gyvenimo būdas buvo ekstravagantiškas. Muzikantas buvo kaltinamas savo merginos subadymu. Jis pripažino dūręs į savo mylimąją, tačiau tvirtino nenorėjęs jos nužudyti. Veliau jis kelis kartus mėgino nusižudyti, tačiau galiausiai, būdamas vos 21 metų, mirė nuo heroino perdozavimo.
Kita žinoma britų pankroko grupė „The Clash“ buvo atsisakiusi groti festivaliuose, kuriuose buvo žmonių, dėvinčių drabužius su svastikomis. Skirtingas požiūris į maištą priešino pankų subkultūros atstovus, nes vienas pagrindinių jos ideologinių motyvų yra kovoti su rasizmu ir socialine atskirtimi.
„Boy London“ drabužių kūrėjai ne kartą sulaukė priekaištų, jog tyčia pasirinko nacių simboliką, siekdami atkreipti dėmesį ir pasireklamuoti. Jie buvo raginami atšaukti kontroversiško simbolio naudojimą, tačiau kai atmetė tokį siūlymą, pasipiktinę žmonės skatino boikotuoti parduotuves, kuriose prekiaujama šiais apdarais.
2014 m. Didžiojoje Britanijoje atsinaujinus šurmuliui dėl „Boy London“, viena didžiausių šalies universalinių parduotuvių „Fenwick“ Londone panaikino šios drabužių linijos asortimentą.
„Boy London“ nepaisė pasekmių ir deklaravo, jog logotipas su ereliu neturi jokių sąsajų su Trečiojo reicho simboliu. Kompanijos atstovai tuomet tvirtino, jog sukurti tokį logotipą juos įkvėpė Romos imperijos legionų naudotas erelis, kuris, anot jų, simbolizuoja stiprybę. Taip pat buvo tvirtinama, jog marškinėliais su erelio simboliu siekiama žmones įkvėpti, o ne engti.
Vienas iš „Boy London“ įkūrėjų, Izraelyje gyvenantis Johnas Krivine, 1985 m. verslą perdavė savo kolegai Stephane'ui Raynorui. Britų žiniasklaidoje J. Krivine buvo užsiminęs, jog „visi žinojo, kad „Boy London“ buvo pokštas“.
„Nežinau, kam tas erelis priklausė – Romos imperijai, Amerikos indėnams, JAV ar Trečiajam reichui, tačiau jis atrodo šauniai“, – anuomet teigė J. Krivine.
Kitas „Boy London“ įkūrėjas S. Raynoras save buvo apibūdinęs kaip meno anarchistą, nebijantį pasekmių.
„Vienu metu norėjau kurti ir naikinti“, – yra teigęs S. Raynoras.
Parduotuvės atstovų teigimu, logotipas žmones suvienija
„Aprangos galerija“ beveik prieš metus „Boy London“ pristatė kaip karščiausią sezono naujieną.
„Atkeliauja naujiena, kuriai būtina tiesti raudoną kilimą. Į „Aprangos galeriją“ atskrenda „Boy London“, kurį jau įsimylėjo užsienio žvaigždės ir ryškiausi stileivos“, – buvo rašoma parduotuvės paskyroje feisbuke.
„Aprangos“ grupės komunikacijos vadovas Tadas Marčiukaitis tvirtino, jog „Boy London“ logotipas nesieja savęs su nacizmu bei atsiriboja nuo bet kokios rasinės ar religinės diskriminacijos.
„Šis logotipas simbolizuoja vienybę ir siekia sujungti dažnai atstumiamas kultūrines ir socialines grupes. Tai registruotas ir visame pasaulyje pripažintas prekės ženklas, kurio istorija prasidėjo 1976 m.
Vienas iš ženklo įkūrėjų – J. Krivine, iš Izraelio kilęs verslininkas. Logotipas sukurtas visame pasaulyje pripažinto menininko, muzikanto ir dizainerio Peterio Christophersono, kuris yra „Pink Floyd“ albumo viršelio „Dark Side of the Moon“ autorius“, – teigė T. Marčiukaitis.