Gyvenimas už Atlanto – toli gražu ne visomis prasmėmis yra rožėmis klotas. Nutraukdami įvairių paslaugų teikėjų prenumeratas, amerikiečiai turi nueiti kryžiaus kelius, o komplikuotą bendrovių politiką įstatymais bando pažaboti ir pačios valstijos. Pastarosios praktikos apraiškų galima pastebėti ir Lietuvoje, mat ne vieno sporto klubo klientai skundžiasi, esą įmonių sąlygos sudaromos įpareigojant mokėti už paslaugas net ir tuomet, kai šie jomis naudotis nebenori.
Norėdami įsigyti tam tikrų paslaugų, pavyzdžiui, televizijos, interneto ar tiesiog abonementą į sporto klubą, tikimės, kad, esant poreikiui nutraukti sutartį su tiekėju, tai padaryti bus lygiai taip pat lengva, kaip ir pirkimo metu. Tačiau JAV gyventojai šią pamoką jau seniai išmokę – vartotojų praktika rodo, kad kai kurie paslaugų teikėjai klientus nori įtraukti į išties rimtą ir nesibaigiantį įsipareigojimą.
Amerikiečių socialiniame tinkle „Reddit“ dar prieš kurį laiką vienas iš vartotojų pasidalijo savo istorija, kai jis bandė atsisakyti „Spectrum“ televizijos ir interneto paslaugų rinkinio prenumeratos. Nors paslaugos teikimą vyras norėjo nutraukti internetu, tai padaryti jam galiausiai teko telefoniniu skambučiu, aiškinant tokio sprendimo priežastį.
„Mane įspėjo, kad interneto kaina atsisakius prenumeratos vėl pakils iki standartinio tarifo, nors ji ir taip niekad nebuvo žemesnė. Kantrybę praradau tuomet, kai konsultantas manęs paklausė, kokį telefoną naudoju ir ar esu pasirašęs sutartį su kita telekomunikacijos bendrove. Tada pasakiau: „Ar aš tikrai privalau visa tai jums aiškinti? Aš tiesiog noriu atsisakyti jūsų paslaugų.“
Tuomet konsultantas nusileido ir atšaukė prenumeratą. Tačiau apgailėtina, kad šiais laikais turime pereiti per tą erzinantį ir įkyrų atšaukimo procesą telefoniniu skambučiu, kai praktiškai viską galima padaryti internetu“, – buvo pasipiktinęs amerikietis.
Tiesa, augant gyventojų pasipiktinimui su šia atšaukimo politika stengėsi kovoti ir pačios valstijos. Štai Kalifornijoje 2018-aisiais buvo išleistas įstatymas, nurodantis, kad klientui turi būti suteikiama teisė paslaugą atšaukti internetu, jei jis šią gali lygiai tokiu pačiu būdu atnaujinti ar pratęsti.
Prašoma net ir būsto nuomos sutarties
Tačiau įstatymas nepadėjo išspręsti problemos visų valstijų mastu. Kito „Reddit“ vartotojo patirtis atskleidžia, jog norint nutraukti sporto klubo abonementą gali tekti ne tik nurodyti tokio sprendimo priežastį, bet ją dar ir įrodyti. Socialiniame tinkle įkeltoje nuotraukoje matyti, kokio atsakymo iš JAV veikiančio sporto klubo „Blink Fitness“ sulaukė į kitą vietą gyventi persikraustęs klientas.
„Dėkojame, kad su mumis susisiekėte! Mes su malonumu padėsime jums nutraukti narystę elektroniniu paštu, jei pateiksite įrodymą, jog persikėlėte į kitą vietą, vartotojo kortelę ir jūsų narystės elektroninį paštą. Įrodant persikėlimą į kitą vietą tinka nuomos sutartis, sąskaita už komunalines paslaugas ar naujai išduotas vairuotojo pažymėjimas. Prašome nuskenuoti įrodymą ir atsiųsti jį paštu cancellations@blinkfitness.com.
Kai tik juos gausime, su mielu noru padėsime jums toliau. Dėkojame!“– buvo rašoma sporto klubo atsiųstame pranešime.
Į nuotrauką sureagavę „Reddit“ vartotojai taip pat dalijosi savo istorijomis ir įžvalgomis. Vienas jų pasakojo netgi turėjęs eiti į banką, kad šis užblokuotų sporto klubui atliekamus mokėjimus, o tuomet pateikė skundą dėl sukčiavimo jau nuskaitytoms lėšoms atgauti.
„Aš nutraukiau savo narystę, tačiau sporto klubas dar 4 mėnesius siuntė sąskaitas, nors ir turėjau narystės nutraukimo patvirtinimą. Laimei, bankas man padėjo ir atgavau pinigus per 24 valandas“,– pasakojo buvęs sporto klubo klientas.
Ar tokia praktika jau ir Lietuvoje?
Rodytųsi, kad ši praktika yra taikoma tik už Atlanto, tačiau sporto klubo klientų istorijos atskleidžia, kad tokios politikos užuomazgos pastebimos ir Lietuvoje.
Su portalu Alfa.lt susisiekusi skaitytoja (tikrasis vardas redakcijai žinomas – aut. past.) pasakojo, kad baigiantis metiniam sporto klubo „Gym Plius“ abonementui buvo sulaukta 60 eurų sąskaitos, kurios suma įvardyta kaip nuolaidų grąžinimo mokestis. Nors su nuolaida pirmiems šešiems mėnesiams pirkta metinė narystė turėjo baigtis spalį, minėtoji suma buvo sugeneruota lapkričio mėnesiui.
„Sporto klubo paslaugomis nesinaudojau kelis mėnesius. Rugpjūtį buvau pasiėmusi narystės atostogas, todėl buvo susidariusi sąskaita už kelias rugpjūčio mėnesio dienas bei rugsėjį, kurią ir norėjau apmokėti iki narystės pabaigos. Už minėtuosius du mėnesius susikaupė 19 eurų suma, tačiau atsidariusi interneto svetainę šalia išvydau ir kitą, 60 eurų, sąskaitą“, – pasakojo skaitytoja.
Moteriai susisiekus su sporto klubu paaiškėjo, kad nuolaidų grąžinimo mokestį sudaro už kiekvieną mėnesį skaičiuojama nuolaidos dydžio skirtumo suma, kurią sistema sugeneruoja prasidėjus trečiam neapmokėtam mėnesiui. Tiesa, tokį mokestį galima anuliuoti, tačiau tai padaryti reikia perkant naują narystę su įsipareigojimu sporto klubui dar vieniems metams.
Pats sporto klubas naujienų portalui Alfa.lt komentaro į šią situaciją nepateikė.
Informacijai apie juridinius asmenis ar bendroves pateikti skirtame puslapyje Rekvizitai.lt taip pat galima rasti su šio ar kitų sporto klubų sutarčių nutraukimu susijusių komentarų. Vienas iš savo nuomonę pareiškusių klientų teigė, kad niekam nerekomenduotų sporto klubo „Gym Plius“ paslaugų, mat apie besibaigiančią narystę administracija priminti vėluoja, o kai apie tai pagaliau informuoja, nutraukti abonementą būna kiek per vėlu.
„Sistema tokia, jog reikia pasirašant sutartį iš karto parašyti jiems laišką, kad nepratęstumėte sutarties, kai ji ir turėtų baigtis (cirkų cirkas). Logika tokia, kad fiktyviai daro, jog žmonės galbūt užmirš ir tuo pasinaudos, o kai sutartis baigiasi, lyg „netyčia“ kolega paskambina likus mažiau nei mėnesiui informuoti, kad nespėtum laiku nutraukti TERMINUOTOS 12 MĖNESIŲ sutarties. Verslas nuo nulio. Kreipsiuosi į vartotojų teises“, – rašė nepatenkintas klientas.
Nemažai komentarų buvo pateikta ir apie kito sporto klubo „Lemon Gym“ taikomą politiką. Klientai rašo, jog net ir turint sveikatos problemų sporto klubas vis tiek ragina mokėti už paslaugas, o mėnesiui pirktos narystės yra automatiškai pratęsiamos.
„Kai suprantu iš komentarų, ne man pirmam nutiko ši situacija. Mano paauglys brolis nuėjo prasitęsti „Flex“ planą be įsipareigojimų, kuris reiškia, kad sutartis nutrūksta po 1 mėnesio, tačiau gauname žinutę, kad nėra sumokėta metinio plano įmoka už mėnesį. Nuėję pamatėme, kad sutartis yra pratęsta ne mėnesiui, o metams. Jokios sutarties nėra, jokio parašo žmogus nepadėjo. Tai yra labai didelis vartotojų teisių pažeidimas (kaip suprantu, jūs su jais esate puikiai pažįstami). Įdomu, po kurio laiko vartotojų teisės atsižvelgs į šiuos dalykus“, – istorija dalijosi internautas.
Skundų sulaukia ir VVTAT
Susisiekus su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) paaiškėjo, jog vien per pirmuosius devynis 2022-ųjų mėnesius buvo gauta apie 140 vartotojų skundų dėl su sportu ir pomėgiais susijusių paslaugų. Anot Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėjos Dalios Malinauskienės, sporto klubų paslaugų ginčai dažniausiai kilo dėl sutarties nutraukimo sąlygų ar pakeltos kainos.
D. Malinauskienė sako, kad vartotojas, kuris mano, kad jo teisės yra pažeistos, pirmiausia turėtų kreiptis į paslaugos teikėją su raštiška pretenzija ir išdėstyti savo keliamą reikalavimą. Šis privalo neatlygintinai išnagrinėti pretenziją, o, kai su ja nesutinka, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos pateikti motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.
„Vartotojui negavus paslaugos teikėjo atsakymo arba gavus atsakymą, kuris vartotojo netenkina, jis turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo Vartotojų teisių apsaugos įstatyme įtvirtinta vartotojų ir pardavėjų, paslaugų teikėjų ginčų sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka.
Kartu su prašymu VVTAT turėtų būti pateikiamos prašyme išdėstytas aplinkybes patvirtinančių dokumentų kopijos (pavyzdžiui, pinigų sumokėjimą už paslaugą patvirtinančio dokumento kopija, kreipimosi į paslaugos teikėją kopija, paslaugos teikėjo atsakymo kopija, sutarties kopija ir kitų turimų dokumentų kopijos)“, – pasakojo D. Malinauskienė.