Žodžių junginys „dirbtinis intelektas“ 2023 m. tiesiog užvaldė radijo ir televizijos eterį, internetą ir popierinę spaudą ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje kitų šalių.
Vienas autoritetingas anglų kalbos žodynas pernai išrinko ne žodį ar posakį, o santrumpą AI, žyminčią tą patį dirbtinį intelektą (angl. artificial intelligence, liet. dirbtinis intelektas, DI). Visuotinai pripažįstama, kad tai nauja technologinė revoliucija, ir kalbos bei kultūros, kurios nepateks į DI veiklos sferą, pamažu išnyksiančios. Prisiminkime ankstesnę informacinių technologijų (IT) revoliuciją, sukūrusią virtualų skaitmeninį pasaulį. Tuomet buvo kartojama: kalboms ir kultūroms, kurių nebus šiame pasaulyje, grės išnykimas. Nuo šiol virtualiame pasaulyje karaliaus DI.
Plintantis DI ir jo įrankiai, pvz., programėlės „ChatGPT“, „AlphaFold“ daugelį gąsdina, ypač mokytojus ir dėstytojus, nes užduotis, rašto darbus neretai atlieka ne mokiniai, studentai, o DI. Taip prarandamas mokinių bei studentų veiklos autentiškumas, kūrybiškumas. Suprantama, sklando įvairių idėjų, siūlymų, kaip reikėtų toliau gyventi su ta plintančia ir vis tobulėjančia naujove.
Du pasvarstymai, seni kaip pasaulis: 1) mokymo įstaigose DI uždrausti; 2) nieko nedaryti, palikti savieigai. Vis dėlto racionaliausias būtų trečias kelias: ne drausti DI ar visai nekreipti į jį dėmesio, o pasukti galvas, kaip šia naujove pasinaudoti, išvaduojant mokinius ar studentus nuo nuobodaus mechaniško darbo, pvz., medžiagos, literatūros užduotims rinkimo, ir sudarant sąlygas daugiau laiko skirti kūrybinei veiklai.
Yra mokslininkų, sukūrusių metodiką, kaip patikrinti, ar užduotys atliktos kūrybiškai, ar tik naudojantis DI. Įsivaizduokime tokią situaciją. Studentas ar studentė rašo baigiamąjį darbą. Ieškant tiriamai temai teorinės literatūros, bent jau anglų ar kita tarptautine kalba, ir kuriant pirminį teorinės dalies tekstą DI bus nepakeičiamas. Darbo vadovo uždavinys – įsitikinti, ar studentas teoriją supranta, ar geba teorinės dalies teiginius pateikti akademine kalba ir konceptualiai, juos apginti, pritaikyti savo tiriamai temai. Sukaupti ir statistiškai apdoroti darbo analizei reikiamus pavyzdžius DI irgi pagelbės, bet juos išanalizuoti, taikant numatytus metodus, padaryti išvadas DI vargu ar bus galima pasitelkti. Bent kol kas… Kaip teigia gamtos mokslų atstovas dr. Giedrius Sasnauskas, DI gali išspręsti sunkiai išsprendžiamus uždavinius, bet, laimei, jis dar nėra visagalis.
Už %%%%%%%%%%0%%%%%%%%%%
Už %%%%%%%%%%1%%%%%%%%%%