Šių metų kovo 8 d. sukako lygiai 10 metų nuo tada, kai be žinios dingo Malaizijos oro linijų lėktuvo reisas MH370, skridęs iš Kvala Lumpūro į Pekiną. Tiksli lėktuvo “Malaysia Airlines“ vieta iki šiol nežinoma, šis įvykis tapo viena tragiškiausių ir painiausių paslapčių aviacijos istorijoje.
Nors prieš 10 metų dingęs 277 keleivius skraidinęs lėktuvas Pekino taip ir nepasiekė, kaip skelbia Didžiosios Britanijos dienraštis „Daily Mail“, įvykio tyrėjai aptiko naują garso signalą ir yra įsitikinę, kad jis padės įminti dešimtmetį trukusią mįslę.
Signalas iš 2014 m.
„Daily Mail“ skelbia, kad pranešta, jog povandeniniai mikrofonai (dar kitaip vadinami hidrofonais) užfiksavo signalą maždaug tuo pačiu metu, kai, manoma, lėktuvo reisas MH370 sudužo 2014 m. kovo 8 d.
Šešias sekundes trunkantį signalą atradę mokslininkai teigė, jog reikės atlikti papildomus bandymus, siekiant nustatyti, ar mikrofonų įrašyti garsai gali nuvesti į lėktuvo katastrofos vietą.
Mįslingas dingimas
2014 m. kovo 8 d. lėktuvas „Boeing 777-200ER“, kuriuo skrido 239 keleiviai ir įgulos nariai, dingo iš radarų ekranų pakeliui iš Kvala Lumpūro į Pekiną, rašė „Daily Star“.
Lėktuvui įskridus į Vietnamo oro erdvę, lėktuvo kapitonas dispečeriui palinkėjo labos nakties, o netrukus po to išjungė kabinoje esantį atsakiklį, todėl su lėktuvu nebuvo galima susisiekti. Tai buvo paskutinis kartas, kai buvo užmegztas ryšys su įgula.
Šiuo metu vis dar manoma, kad lėktuvui baigėsi degalai ir jis nukrito į Indijos vandenyną po to, kai dėl nežinomų priežasčių nukrypo nuo kurso ir po paskutinio kontakto su dispečerine dar 7 valandas išbuvo ore. Lėktuvas nesiuntė jokių pavojaus signalų, apie jį daugiau niekas negirdėjo.
Paieškos iki šiol nesėkmingos
Nepaisant iš karto po lėktuvo dingimo surengtų intensyvių paieškų, apėmusių 46 tūkst. kv. mylių plotą, valdžios institucijos iš viso pasaulio lėktuvo nusileidimo / kritimo vietos nerado. Jau 10 metų lėktuvo vieta nežinoma.
Savaitę prieš 10-ąsias lėktuvo reiso MH370 dingimo metines Malaizijos vyriausybė surengė naują paiešką prie Australijos krantų, tačiau jos vėl buvo nesėkmingos.
Paminėti šios tragedijos dešimtmečio šių metų kovo 8 d. į pamaldas Malaizijos Subang Jaya miesto prekybos centre susirinko net 500 keleivių artimųjų.
Kaip skelbia „Daily Mail“, mokslininkai padarė išvadą, kad 200 tonų sveriantis lėktuvas, toks kaip reiso MH370, duždamas 200 metrų per sekundę greičiu išskiria tiek kinetinės energijos, kiek ir nedidelis žemės drebėjimas.
Tokia energija būtų pakankamai didelė, kad ją būtų galima užfiksuoti povandeniniais mikrofonais, esančiais už tūkstančių mylių, iš kurių du – Leuvino kyšulyje Vakarų Australijoje ir Didžiosios Britanijos Diego Garcia teritorijoje – buvo gan arti, kad aptiktų tokį signalą.
„Naujai aptiktas signalas rodo laiką tuo metu, kai lėktuvas krito, ir jis buvo užfiksuotas tik Leuvino kyšulio stotyje, o tai kelia daug klausimų dėl jo kilmės“, – „Telegraph“ sakė tyrėjas dr. Usama Kadri.
Tikimybė, kad signalas klaidingas, – maža
Mokslų daktaras U. Kadri, kurio specializacija yra taikomoji matematika, teigė, kad nors signalo rodmenys nėra galutiniai, „labai mažai tikėtina“, kad jautrūs hidrofonai nebūtų užfiksavę didelio lėktuvo, nukritusio į vandenyną, smūgio.
Kartu su daktaru dirbanti tyrėjų komanda mano, kad tolesnis naujai aptikto signalo tyrimas gali pagaliau išaiškinti paslaptį, kaip anksčiau padėjo surasti Argentinos karinio jūrų laivyno povandeninį laivą „ARA San Juan“, kuris buvo rastas Pietų Atlanto vandenyno dugne praėjus metams po to, kai sprogo ir dingo be pėdsakų.
Norėdami rasti povandeninio laivo nuolaužas, mokslininkai tuomet naudojo granatas, kad imituotų laivo sprogimą, ir palygino signalą su hidrofonų gautu signalu laivui sprogus. Tai galiausiai atvedė juos prie „ARA San Juan“ liekanų, buvusių 290 mylių nuo Argentinos pakrantės, beveik 3000 pėdų žemiau jūros lygio.
U. Kadri siūlo atlikti panašaus pobūdžio eksperimentą lėktuvo reiso MH370 paieškoms.
Jeigu būtų nustatyta, kad signalas nesusijęs, U. Kadri teigimu, valdžios institucijoms reiktų iš naujo įvertinti numanomos avarijos vietą ir laiką.
Per dešimt metų – 18 išplautų nuolaužų
Naujai atsektas signalas – ne pirmas kartas, kai Didžioji Britanija Malaizijos valstybei padėjo susiaurinti skrydžio MH370 paieškos sritį.
Tik nutrūkus dispečerinės ir lėktuvo įgulos ryšiui, išaiškėjus, kad lėktuvas skrido į vakarus, Londone įsikūrusi palydovų kompanija „Immarsat“ išsiaiškino, kad vienas iš jos palydovų kas valandą gaudavo signalus iš skrydžio MH370 septynias valandas po to, kai jis dingo iš karinio radaro.
Nors tai patvirtino, kad MH370 ore buvo ilgiau, nei numatyta iš pradžių, lėktuvo buvimo vietos atsekti nepavyko.
Praėjus daugiau nei metams po įvykio, tuometis Malaizijos ministras pirmininkas Najibas Razakas pranešė, kad Reunjone – Prancūzijai priklausančioje saloje į rytus nuo Madagaskaro – buvo išplauta lėktuvo reiso MH370 sparno dalis.
Per kitus dvejus metus buvo rasta dar 17 nuolaužų, kurios, tikėtina, gali priklausyti dingusiam lėktuvui.