Ne vienam vilniečiui pažįstama situacija: skubi į svarbų susitikimą ar paskutinę minutę bandai pasiekti darbą, bet troleibusas ar autobusas, rodos, visiškai nepaiso tavo tempo. Jis lėtai juda pirmyn, stabčioja ilgiau nei įprasta ar net visai sustoja stotelėje be aiškios priežasties. Pradeda kilti susierzinimas, kodėl jis taip vilkina kelionę.
Būtent tokia patirtimi su portalu Vilniausnaujienos.lt pasidalijo skaitytoja Laura. Vieną rytą, kai jau ir taip vėlavo į darbą, ji įšoko į troleibusą, tikėdamasi, kad greitai pajudės ir per kelias stoteles pasieks savo tikslą. Tačiau troleibusas, išleidęs keleivius ir įlaipinęs naujus, nė neketino važiuoti. Jis tiesiog stovėjo. Viena minutė, dvi, trys... Laura vis dairėsi į laikrodį, matydama, kaip tirpsta jos laikas. Galiausiai ji nebeištvėrė ir suirzusi pasisuko į vairuotoją: „Gal jau galime važiuoti?“ Vairuotojas tik gūžtelėjo pečiais: „Negaliu per anksti pajudėti. Grafikas.“
Toks atsakymas ją nustebino. Argi ne geriau judėti pirmyn ir leisti keleiviams kuo greičiau pasiekti savo kelionės tikslą? Pasirodo, viskas ne taip paprasta. Vilniaus viešojo transporto vairuotojai privalo laikytis griežto grafiko – net jei kelias laisvas, eismas sklandus, o keleivių mažiau nei įprasta. Jei jie atsiduria stotelėje anksčiau, nei numatyta, tenka laukti. Taip išlaikomas tvarkaraščio tikslumas, bet ar tai iš tiesų patogu keleiviams?
Viešojo transporto mitas: ar tikrai autobusai privalo stovėti iki sekundės tikslumo?
Kaip aiškina UAB „Kautra“ miesto transporto ir kokybės vadovas Gediminas Prazarkevičius, viešojo transporto vairuotojai privalo griežtai laikytis tvarkaraščių, kad keleiviai galėtų pasitikėti sistema. „Vairuotojas iš stotelės neturėtų išvažiuoti anksčiau laiko, kad keleivis, kuris atėjo laiku, nepamatytų tolstančio autobuso“, – sako G. Prazarkevičius. Anot jo, jei vairuotojai neatsižvelgtų į grafiką, keleiviai nebegalėtų planuoti savo kelionių.
Jam antrina ir UAB „Transrevis“ direktorius Robertas Gražys. „Jei vairuotojas atvyktų ir išvyktų iš stotelės anksčiau, nei nurodyta, keleiviai, atvykę tiksliai pagal grafiką, gali nespėti į transporto priemonę, kas sukeltų jiems didelių nepatogumų“, – aiškina R. Gražys. Anot jo, griežtas grafiko laikymasis padeda išvengti chaoso ir užtikrinti viešojo transporto sistemos efektyvumą.
SĮ „Susisiekimo paslaugos“ JUDU viešojo transporto organizavimo vadovas Arnas Misiūnas akcentuoja, kad tvarkaraščiai sudaromi remiantis įvairiais veiksniais: „Sudarydami grafikus atsižvelgiame į eismo intensyvumą, keleivių srautus, dažnumo užtikrinimą. Grafikai koreguojami atsižvelgiant į keleivių grįžtamąjį ryšį bei vežėjų teikiamus pasiūlymus.“ Taigi, nors grafikas gali atrodyti griežtas, jis kuriamas remiantis realiais duomenimis.
Vilniaus viešojo transporto vairuotojai: mes pripratę prie šios tvarkos
Kai kurie keleiviai mano, kad priverstinis laukimas stotelėse gali kelti stresą vairuotojams. Tačiau G. Prazarkevičius tvirtina, kad tai nėra problema: „Vairuotojams luktelti minutę stotelėje papildomų nepatogumų nesukelia, tad kažkokių nusistatymų prieš šią tvarką nėra.“
Panašiai kalba ir R. Gražys: „Vairuotojai yra profesionalai, kurie yra apmokyti tiksliai laikytis tvarkaraščio ir užtikrinti keleivių saugumą bei komfortą. Tai įprasta jų darbo dalis.“
A. Misiūnas pabrėžia, kad JUDU realiuoju laiku stebi eismo situaciją ir, esant netipinėms situacijoms, komunikuoja su vairuotojais: „Eismo valdymo centro specialistai užtikrina, kad netipinės situacijos nesudarytų nemalonių iššūkių vairuotojams bei keleiviams.“
Lankstesnis grafikas ne piko metu? JUDU turi kitų prioritetų
Kai kurie keleiviai mano, kad ne piko metu transporto grafikas galėtų būti lankstesnis. Tačiau JUDU šiuo metu to nesvarsto. „Planuodami maršrutus orientuojamės į dažnumo užtikrinimą atsižvelgiant į keleivių keliavimo įpročius, eismo intensyvumą ir kitus parametrus“, – aiškina A. Misiūnas. Jis taip pat užsimena apie ateities planus – dažninti net 44 maršrutų dažnumą, plėsti A juostų tinklą ir modernizuoti šviesoforus.
R. Gražys pritaria, kad transporto dažnis ne piko metu nustatomas pagal keleivių srautus: „Jei duomenys rodo, kad tam tikru laiku keleivių srautai yra maži, maršrutų dažnumas atitinkamai optimizuojamas, kad būtų išlaikytas efektyvus transporto išteklių naudojimas.“
Tvarkaraščiai pagal miesto dalis: ką planuoja JUDU?
Pasak A. Misiūno, planuojama aiškiau suskirstyti tvarkaraščius pagal miesto dalis: „Mūsų tikslas – kad transportas kursuotų pakankamai dažnai visose miesto dalyse, kad keleiviams nereiktų sekti savo tvarkaraščio laiko.“
R. Gražys akcentuoja, kad „Transrevis“ bendradarbiauja su JUDU ir reguliariai peržiūri keleivių ir vairuotojų pastabas. Taigi, nors šiuo metu lankstesnis grafikas nesvarstomas, viešojo transporto sistema tobulinama.
Nors kai kuriems keleiviams gali atrodyti, kad troleibusų ar autobusų stabčiojimas yra nereikalingas, transporto organizatoriai sutartinai tvirtina, kad be griežto grafiko sistema negalėtų veikti sklandžiai. Tvarkaraščio laikymasis užtikrina punktualumą, leidžia keleiviams pasitikėti transporto sistema ir išvengti chaoso. Tačiau ateityje, planuojant naujus dažninimo sprendimus ir A juostų plėtrą, keleivių patirtis galbūt taps dar sklandesnė.