Rusijos dujų koncerno valdybos pirmininkas Aleksejus Milleris netikėtai pareiškė, kad Kaliningrado srityje pradėjus veikti suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalui nutraukiamas dujų tranzitas per Baltarusiją ir Lietuvą į Rusijos anklavą prie Baltijos jūros.
„Gerbiamas Vladimirai Vladimirovičiau, schemoje dabar matyti, kad visiškai atjungta tiekimo magistraliniu dujotiekiu Minskas–Vilnius–Kaunas–Kaliningradas sistema, ir Kaliningrado sritis gamtinėmis dujomis visiškai aprūpinama per SGD terminalą“, – kreipdamasi į Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną pabrėžė „Gazprom“ vadovas.
Antradienį V. Putinas per oficialią ceremoniją simboliškai nurodė įjungti Kaliningrado SGD terminalą ir požeminę dujų saugyklą.
Rusijos žiniasklaida anksčiau skelbė, kad plaukiojančio SGD terminalo Kaliningrado srityje projekto pagrindinis tikslas – užtikrinti anklavo energetinį saugumą, apsisaugant nuo hipotetinės dujų tranzito per Lietuvą nutraukimo rizikos.
Ž. Vaičiūnas: dujų tranzitas į Kaliningradą nenutrūksta
Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas teigė, kad Lietuva iki 2025 metų turi dujų tranzito į Kaliningrado sritį sutartį su Rusijos dujų koncernu „Gazprom“ ir ji nėra pažeista, o pareiškimus dėl tranzito nutraukimo lėmė laikinas transportuojamų dujų sumažėjimas Kaliningradui bandant suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalą.
„Kaliningradas eina tuo keliu, kuriuo Lietuva nuėjo jau prieš 4 metus, išbando tokį patį terminalą, koks yra Klaipėdoje. Iš esmės lygiai taip pat, kaip ir Lietuvai bandant suskystintų dujų terminalą buvo apribotas gamtinių dujų importas iš Rusijos. Technologiniu požiūriu tai yra būtina, kad tokio terminalo veikimas būtų išbandytas 100 proc. pajėgumu“, – BNS komentavo Ž. Vaičiūnas.
„Vertinant šiuos („Gazprom“ – BNS) pareiškimus, kalbama būtent apie momentinį tranzito sumažėjimą, ženklų sumažėjimą, bet jis vyko būtent terminalo bandymo tikslais“, – pridūrė ministras.
Jis patikino, kad šiuo metu nematyti jokių ilgalaikės tranzito sutarties pažeidimų.
„Lietuvos dujų perdavimo sistemos operatorius turi ilgalaikę tranzito sutartį į Kaliningradą, ji yra iki 2025 metų. Ta sutartis yra pagal formulę „transportuok arba mokėk“, kitaip tariant, iki 2025 metų, tie kiekiai, kurie yra sutarti, ar transportuojant ar net netransportuojant dujų, už tą kiekį turi būti sumokėta. Finansiniu požiūriu tiek Lietuva, tiek mūsų perdavimo sistemos operatorius iki 2025 metų yra saugūs, nes būtent tokia yra sutartis. (...) O šis momentinis sumažėjimas natūralus, techniškai reikalingas, trumpalaikiai kiekio sumažėjimai yra galimi“, – sakė Ž. Vaičiūnas.