Verslas | Nekilnojamasis turtas | 6 min.

Vilniuje planuotas upinis uostas: kas jam nutiko ir kokios galimybės šiandien?

Vilniaus naujienos
2025 m. sausio 2 d. 11:43
Vilkpėdės vizualizacija. | Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija

Retas vilnietis žino, kad II Pasaulinio karo metais Vilkpėdėje buvo pradėtas statyti šiuo metu miestui neįprastai skambėti galintis infrastruktūros objektas: krovininis upinis uostas, turėjęs padėti žemyn Nerimi ir Nemunu plukdyti Vilniaus pramonės įmonių produkciją bei parsigabenti žaliavas. Nors šiandien iš Vilkpėdės uosto neliko nė pėdsako, vien tokie užmojai liudija apie strateginę Neries reikšmę miestui.

Apie Neries ir jos krantinių (ne)įveiklinimą mieste diskutuojama nuolat, tačiau vienas tarpukario užmojis pasitelkti upę laikytinas išties grandioziniu.

Vilniaus tyrinėtojas, profesionalus gidas, iniciatyvos „Gatvės gyvos“ įkūrėjas Albertas Kazlauskas savo knygoje „Vilniaus gatvės gyvos. Atgal į periferiją“ rašo, kad pirmoji sovietinė valdžia 1940 m. vasarą statė upinį uostą. To meto spaudoje buvo teigiama, kad per visą Neries ilgį Vilniuje – nuo Turniškių iki Panerių – nėra tinkamesnės vietos uosto statybai negu ties dabartine Vilniaus šilumine elektrine (VE-2). Čia tuo metu buvo visiškai neužstatytas žemas 60 ha sklypas, o pati teritorija įsikūrusi netoli geležinkelio ir Neries tėkmę lėtinančių upės posūkių.

Albertas Kazlauskas]. | Agnė Kertenytė nuotr.

Knygoje svarstoma, kad tikslią upinio uosto statybų vietą lokalizuoti sudėtinga, tačiau greičiausiai darbai buvo pradėti šiek tiek šiauriau nuo dabartinės elektrinės, Neries ir jau tik kolektoriais betekančio Vilkpėdės upelio santakoje, kur tarpukariu dar veikė vienintelis mieste krovininis keltas. Kita vertus, patys statybų pradžios mastai buvo milžiniški: spaudoje rašyta, kad bendras vienu metu ties projektu dirbančiųjų skaičius svyravo tarp 400 ir 700 žmonių, į statybas buvo siunčiami bedarbiai.

Vieta upiniam uostui pasirinkta neatsitiktinai dar ir dėl to, kad Vilkpėdė nuo seno buvo daugiau naudojama pramonei: kirstas miškas, ne vieną amžių rajone veikė plytinės, stovėjo malūnas, odų dirbtuvė, nedidelis tekstilės fabrikas. Tad vos pradėjusi valdyti miestą, sovietinė administracija paskelbė, kad į Vilkpėdę ir iš dalies Naujamiestį bus koncentruojama nauja pramonės plėtra. Tiesa, to meto laikraštyje „Vilniaus balsas“ buvo visgi minima, kad įspūdingų miškų, erozinių kalvų ir upės apsupta Vilkpėdė „praeityje labiau traukė sentimentalistus ir gamtos mėgėjus, o ne darbo žmogų“.

Nepaisant pradinės energijos, Vilniaus upinis uostas visgi nebuvo įgyvendintas, apie jį išliko gana nedaug informacijos, straipsnių ar nuotraukų. Kelis kadrus galima rasti 1940 m. laikraštyje „Prawda Wilenska“. Čia minima apie „milžiniškus“ upinio uosto statybos darbus, „krovinių ir keleivių“ srautą, „stovinčią“ uosto komendantūrą bei prekių sandėlius ir kt.

Savo knygoje A. Kazlauskas vertina ir šio projekto žlugimo priežastis. Visų pirma, tai nulėmė karo ir pokario poreikiai: buvo sunaikintas kone visas Vilniaus energetikos ūkis, o nepaisant sąlyginai sėkmingų pastangų jį atkurti, dalis upiniam uostui numatyto sklypo dar 1945 m. buvo paskirta naujai, iki šiol veikiančiai elektrinei. Ši vieta naujai elektrinei buvo logiška dar ir dėl to, kad Vilkpėdės pramonės plėtros planai nebuvo „atšaukti“, tad stambios naujos gamybos įmonės taptų šalia pat pagamintos elektros vartotojomis. Pačios VE-2 jėgainės statybos buvo pradėtos 1948 m. ir per kelis etapus baigtos 1958 m. Šalia elektrinės darbuotojams buvo pastatyti gyvenamieji namai, valgykla, parduotuvė, biblioteka, paštas, vaikų darželis, garažai ir kiti statiniai.

Šiandien A. Kazlauskas svarsto, kad atšauktą uosto projektą galėjo lemti ir daugiau priežasčių: už Vilniaus centro ribų Neris yra sudėtinga stambesnei laivybai, tad būtų reikalingi milžiniški vagos gilinimo ar riedulių šalinimo darbai. Nors tai, kad Kauno laivų statykla sovietmečiu pagamino ir į Vilnių atplukdė 5 pramoginius laivus, reguliariais reisais kursavusius iki Valakampių, rodo, kad apskritai laivyba Nerimi įmanoma iki pat Kuršių marių, ji po karo valdžiai, ko gero, nebeatrodė praktiška. Entuziazmą dėl Vilniaus upinio uosto galėjo slopinti ir vystomas automobilių kelių tinklas, o praktiškai visos stambiosios Vilkpėdės įmonės miesto bėgiais buvo sujungtos su magistraliniu geležinkeliu.

Tikėtina Vilkpėdės uosto vieta. | Kosto Baubino nuotr.

Neatrakintas potencialas

Istoriškai laivyba Nerimi Vilniuje nebuvo svetima – tai sufleruoja ir senieji miesto herbai, kuriuose šalia kūdikėlį nešančio Kristoforo matomi burlaiviai. Jų burės tarsi išduoda, kad nuo Vilniaus aktyviai laivuojama galėjo būti net iki Kuršių marių ar Baltijos.

Visgi šiuo metu laivyba sostinėje nėra itin gausi: be šiltuoju metų laiku reguliariai kursuoti nuo Gedimino pilies papėdės bandančio laivo „Ryga“, upėje dar galima sutikti keletą didesnių ar mažesnių užsakomaisiais reisais plukdančių laivelių, taip pat baidarių ir vandens motociklų.

Kita vertus, pastaraisiais metais sunku nepastebėti pamažu tvarkomų ir gyvinamų Neries krantinių centrinėje Vilniaus dalyje, kur gyventojams daugėja kokybiškų vietų atsikvėpti, užkąsti ar pasportuoti.

Artimiausiais metais Neryje laukiama dar daugiau veiksmo ir įvairovės: prie Karaliaus Mindaugo tilto jau prisišvartavo ir netrukus paslaugas teikti planuoja pirmasis šalyje plaukiojantis viešbutis ant vandens. Kone laivybos revoliuciją vasarą pristatė Vilniaus miesto savivaldybė, jau 2025 m. vasarą planuojanti reguliarų elektrinį viešąjį vandens transportą tarp Žirmūnų ir Vingio parko. Upės pakrantes galėtų toliau aktyvinti ir miesto numatyti nauji tiltai – šalia „Litexpo“ bei Seimo.

Prawda Wilenska 1940 statomas uostas. | Alberto Kazlausko nuotr.

Šiokie tokie pokyčiai jau įvyko ir minėto Vilkpėdės uosto apylinkėse – iš centrinės miesto dalies netrukus planuojanti išsikelti „Grinda“ prieš kelis metus čia įrengė apžvalgos terasą, pradėjo vystyti pėsčiųjų taką palei Nerį link Vingio parko. Ateityje dabartinę „Grindos“ Vilkpėdės teritoriją svarstoma pritaikyti kultūriniam, socialiniam gyvenimui bei vilniečių poilsiui.

Beje, į Neries ir konkrečiai upės pramoninėje Vilkpėdėje potencialą atkreipė dėmesį ir praėjusį mėnesį Vilniuje viešėjęs Edinburgo (JK) universiteto kraštovaizdžio ir gerbūvio profesorius Simon Bell, Nacionalinėje dailės galerijoje su architektais, urbanistais ir kitais bendraminčiais viešame renginyje diskutavęs apie vandens telkinių įtaką miestiečių sveikatai.

Tikėtina Vilkpėdės uosto vieta. | Kosto Baubino nuotr.

Profesoriaus teigimu, Neris Vilniuje savaime yra vertybė, o jos, kaip ir bet kurio kito vandens telkinio miestuose, prieigų sutvarkymas, įveiklinimas bei atvėrimas gyventojams yra daug efektyviau nei pavienių žaliųjų taškų plėtra.

„Žinau apie Vilniaus planus Vilkpėdę daryti labiau gyvenamąja teritorija, o čia Neriai galėtų tekti puikus vaidmuo sujungiant rajoną su Vingio parku ar centru. Vilkpėdė upė jau dabar turi žalias, medžiais apaugusias, su miškais sujungtas pakrantes, tad jas padaryti kviečiančiomis bei įtraukiančiomis būtų gana nesudėtinga. Vilnius ir ypač Vilkpėdė jau dabar turi gerą žaliąją ir mėlynąją struktūrą – jos nereikėtų griauti ar labai keisti, bet gana nedideli prieigų patobulinimai visa tai galėtų paversti kokybiška jungtimi tarp daugybės kitų puikių Vilniaus vietų“, – kalbėjo S. Bell.

Simon Bell. | Asmeninis archyvas
ALFA.TV REKOMENDUOJA
Straipsnio komentarai (0)
 .

Irano pietuose esančiame uoste nugriaudėjo galingas sprogimas
Pasaulis | 2 min.
2025-aisiais Klaipėdos uoste fiksuojamas krovos augimas
Klaipėda | 2 min.
Vilnius skendi dulkėse ir amonio junginiuose – bet oficialiai oras tik „vidutinis“
Vilnius | 2 min.
Kas išdrįso taip plaukti Neryje? Specialistai įvardija pavojus
Aplinkosauga | 6 min.
Klaipėdos jūrų uoste muitininkai sulaikė septynias tonas šokoladinių saldainių klastočių
Nusikaltimai ir nelaimės | 2 min.
Klaipėdos uostas jau 20-ą kartą Majamyje pristatė Lietuvą kaip kruizinę kryptį
Klaipėda | 2 min.
Vilniaus vandens transporto istorija: kada vilniečiai į darbą plaukdavo valtimis?
istorinės nuotraukos
Vilnius | 3 min.
Maskva iškvietė Prancūzijos ambasadorių dėl Rusijos ministerijos darbuotojos sulaikymo oro uoste
papildyta
Pasaulis | 2 min.
Miestui, gamtai ir žmogui: Klaipėdos uosto direkcija – atsakingiausia metų įmonė
Klaipėda | 2 min.
Aplinkosaugininkai nustatė Klaipėdos uostą dyzelinu užteršusį laivą
Aplinkosauga | 2 min.
Pamatykite, kaip Neries pakrantės pasikeitė per penkmetį: Vilniaus miesto savivaldybė dalijasi istoriniais kadrais
Vilnius | 5 min.
Klaipėdos uoste prasideda pirmieji darbai, skirti naujajam Kruizinių laivų terminalui įrengti
Klaipėda | 2 min.
Baigta Kauno oro uosto šiaurinio perono plėtra: sukurta daugiau vietos civiliniams ir kariniams orlaiviams
Kaunas | 2 min.
Kišiniovo oro uoste sulaikyta prorusiška Gagaūzijos lyderė
Pasaulis | 2 min.
Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo architektūrinės idėjos konkurse gauta 12 pasiūlymų
Vilnius | 2 min.
Karinių jūrų pajėgų koordinuota gelbėjimo operacija: sunegalavęs įgulos narys iš laivo transportuotas į Klaipėdos uostą
Klaipėda | 2 min.
Palangos oro uoste už 750 tūkst. eurų modernizuotas keleivių terminalas
Kelionės | 2 min.
Dėl streikų Vokietijoje atšaukta dalis skrydžių iš Lietuvos
Lietuva | 2 min.
Vievyje iš upės ištrauktas moters kūnas: tai gali būti prieš mėnesį be žinios dingusi Grigiškių gyventoja
Nusikaltimai ir nelaimės | 2 min.
Pasirašyta 27 mln. eurų vertės Klaipėdos uosto valdymo pastato statybų sutartis
Klaipėda | 2 min.