Verslas | Transportas | 5 min.

Baltarusija uždraudžia krovinių tranzitą geležinkeliais iš Lietuvos atnaujinta

BNS
2022 m. vasario 2 d. 17:05
 | BNS foto

Baltarusijos užsienio reikalų ministerija trečiadienį išplatino pranešimą apie įvedamą draudimą krovinių tranzitui geležinkeliais iš Lietuvos.

„Priėmėme sprendimą uždrausti krovinių gabenimą geležinkeliais iš Lietuvos“, – teigiama pranešime.

Lietuvai nuo vasario 1-osios nutraukus baltarusiškų trąšų tranzitą per Klaipėdos uostą, Baltarusijos vyriausybės vadovas Ramanas Haloučanka antradienį pareiškė, jog Minskas į tai reaguos nedelsdamas ir griežtai.

„Atsakomosios priemonės bus griežtos. Mes, kaip paprastai sakoma, atsakysime simetriškai“, – kalbėjo baltarusių premjeras, kurį citavo valstybinė naujienų agentūra BelTA.

R. Haloučanka taip pat pareiškė, kad Baltarusija Lietuvai pasiūlė dialogą šiuo klausimu.

„Pateikėme pasiūlymą surengti konsultacijas teisinėje srityje ir apibrėžti mūsų tolesnius santykius“, – pridūrė jis.

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) atstovas BNS patvirtino, jog bendrovė gavo tai patvirtinantį raštą.

Pasak Manto Dubausko, draudimas bus taikomas per Baltarusiją iš Lietuvos gabenti naftos produktus ir trąšas. Jis įsigalios vasario 7 dieną.

Ar draudimas bus taikomas ne tranzitu gabenamiems kroviniams, jis teigė negalintis pasakyti.

„Lietuvos geležinkeliai“ anksčiau BNS pranešė, kad atmetus į Baltarusiją vis dar grįžtančius tuščius kalio trąšų vagonus, vidutiniškai iš Lietuvos į Baltarusiją nuo vasario 1-osios vyksta apie 18 traukinių per dieną.

„Planuojama, kad vasario mėnesį kas dieną maždaug 30 proc. traukinių (5-6), kertančių Lietuvos-Baltarusijos sieną iš Lietuvos pusės, turėtų sudaryti sąstatai, pakrauti Lietuvos stotyse, o didžioji jų dalis vyktų į Baltarusiją, Rusiją, Ukrainą“, – rašoma įmonės komentare BNS.

Pasak bendrovės, Lietuvoje suformuotais sąstatais daugiausiai vežami naftos produktai, trąšos, juodieji metalai.

Kai kurie Lietuvos eksportuotojai savo krovinius teigia jau nukreipiantys per Lenkiją.

Reaguodami į Baltarusijos veiksmus, kai kurie šalies gamintojai jau bando naujus maršrutus per Lenkiją, teigia Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos (LJKKA) prezidentas Vaidotas Šileika. Pasak jo, Lietuvos vežėjai galėtų gabenti krovinius vilkikais arba geležinkeliu per Latviją ar Lenkiją.

„Vienas jų – perkelti dalį krovinių iš geležinkelio į autotransportą ir juo gabenant aplenkti Baltarusiją arba, jei nebūtų uždarytas tranzitas autotransportui, tai kirsti Baltarusiją autotransportu. Kitas sprendimas – aplenkti Baltarusiją ir bandyti geležinkeliu krovinius gabenti per Latviją, tačiau kyla abejonių, ar būtų užtikrintas pakankamas tranzitinių krovinių pralaidumas šiuo maršrutu. Dar viena alternatyva – krovinių gabenimas per Lenkiją, kurį išbandė kai kurie Lietuvos gamintojai“, – teigė jis komentare žiniasklaidai.

V. Šileika sako, kad užtvėrus kelią tranzitui per Baltarusiją gali būti sutrikdytas 2-3 mln. tonų ar net didesnis krovinių srautas iš Klaipėdos uosto.

„Klaipėdos uostui ir krovos kompanijoms tai reikštų pakankamai didelius praradimus. Šiuo metu į Baltarusiją arba per ją į Kazachstaną, Ukrainą, Rusiją iš Klaipėdos uosto geležinkeliu keliauja apie 2-3 mln. tonų labai įvairaus spektro krovinių: chemijos produktų, trąšų, žemės ūkio produkcijos, metalo gaminių, įrengimų, įvairių krovinių konteineriuose ir kt. Jei dar pridėti autotransportu vežamų krovinių srautą, kuris kerta Baltarusiją, tai krovinių mastas būtų ženkliai didesnis“, – teigia V. Šileika.

Anot jo, neaišku, ar bus stabdomas ir traukinys „Vikingas“, kuriuo į Klaipėdos uostą gabenami konteineriai.

„Tai bendras Lietuvos, Baltarusijos ir Ukrainos projektas, kurio likimas taip pat nėra aiškus. Šiandien šis traukinys pakankamai apkrautas, juo gabenama nemažai konteinerių. Tačiau klausimas, kokia ateitis jo laukia, ar šis traukinys bus įleistas į Baltarusiją ir projektas bus toliau tęsiamas, ar jis taip pat bus sustabdytas“, – sako LJKKA prezidentas.

V. Šileikos teigimu, dėl tokių alternatyvų tiekimo grandinės pabrangtų, todėl natūralu, kad krovinių savininkai pradėtų svarstyti, ar jų gabenimui rinktis Klaipėdos uostą.

Tuo metu Jonavos azotinių trąšų gamintoja „Achema“ tikina, kad toks Minsko žingsnis jai sukeltų problemų.

„Achemos“ generalinis direktorius Ramūnas Miliauskas antradienį BNS sakė, jog bendrovė nuolat veža produkciją į Ukrainą per Baltarusijos teritoriją, tad jai tokiu atveju kiltų rimtų problemų.

„Baltarusijai nusprendus nepriimti geležinkelio transporto iš Lietuvos, tai sukeltų rimtų keblumų tiek mums, tiek mūsų klientams. Baltarusijai uždarius sienas, tektų turimus ir būsimus kontraktus su klientais anuliuoti arba produkcijos logistiką nukreipti per Latviją, kas, be jokios abejonės, išaugintų logistikos kaštus bei padidintų finansinę naštą mums ir mūsų klientams“, – komentare BNS sakė įmonės vadovas.

„Orlen Lietuva“ BNS teigia ieškanti alternatyvų produkcijos eksportui, o viena jų būtų nukreipti krovinius į Lenkiją per Mockavos terminalą, kurį bendrovė įsigijo praėjusiais metais, ir taip pasiekti klientus Ukrainoje.

„Šią alternatyvią tranzito kryptį dar 2021-aisiais įvertinome ir testavome. Taigi, esame pasiruošę, „Orlen“ grupės įmonėse bus priimti visi reikalingi sprendimai, kad sutartiniai įsipareigojimai partneriams Ukrainoje būtų vykdomi pilna apimti“, – rašoma komentare BNS.

Įmonės generalinis direktorius Michalas Rudnickis pernai lapkritį BNS teigė, kad jau išbandė alternatyvų krovinių vežimą geležinkeliais į Ukrainą – per Lenkiją, ir naujuoju maršrutu jau gabeno apie 8 proc. produktų.

„Mes turime būti pasiruošę įvairiems variantams. Norėjome pabandyti ir pasitvirtinti, kad yra tokia alternatyva. Maršrutas nėra ilgesnis, bet mažiau patogus, nes reikia du kartus keisti riedmenis“, – tąkart kalbėjo M. Rudnickis.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

ALFA.TV REKOMENDUOJA
Straipsnio komentarai (17)
Durnių laivasPrieš 1169 d.
Na ,wilno patapo Europos galutinė stotelė,su tuo ir sveikinu portugalus;Už vertybes taip sakant,graužkit baronkos skylę ir laukit žmonių su šakėm iš visos Lietuvos.
 +135
šiaipPrieš 1169 d.
už tranzitą mokami pinigai, tad Lukašenka ne tiek per Lietuvos įmonių, kiek per savo pačio kišenę kerta, bet matyt laukia, kad Putinas kažkokiais būdais tai kompensuos. Kitas dalykas, kad skambi ir kategoriška antraštė slepia ne tokį stiprų turinį. Uždraudžiamas ne visų prekių tranzitas, o tik naftos produktų ir trąšų. Ar nuo to Lietuva nukentės? Galima save bauginti dar nepatirtais milijoniniais ar milijardiniais nuostoliais, kaip daro įvairūs suinteresuoti asmenys, kalbėdami apie Kiniją, bet rinkos dėsniai sako, kad iš esmės tik persiskirstys fiziniai prekių srautai, o ir tai dar klausimas. Iš pradžių transportavimo pabrangimą įmonė pamėgins amortizuoti pati savo pelno sąskaita, dalį naštos, aišku, mėgindama perkelti pirkėjams, nes jiems pakeisti tiekėjus irgi kainuotų, o be to - kažkiek ir užtruktų. Taigi, kol kas atrodo, kad labiausiai nukentės pati Baltarusija, o Lietuvoje - nebent kelių įmonių (pvz., "Achemos") akcininkai, bet ne tragiškai, o kitose šalyse (turbūt, Ukrainoje) - didmenininkai, perkantys trąšas ir naftos produktus iš Lietuvos, netiesiogiai - ir mažmenininkai, bet ir čia - tik trumpuoju laikotarpiu.
 +132
ZigmasPrieš 1169 d.
Dzin mums tos sankcijos, svarbu Karalienės Mortos mokyklai sankcijų neįvestų
 +143
Jūsų vardas
Jūsų nuomonė
 .

„Belaruskalij“ arbitraže iš Lietuvos reikalauja atlyginimo dėl sustabdyto trąšų tranzito
Lietuva | 2 min.
Lietuva įteikė protesto notą Baltarusijai dėl bandymo likviduoti lietuvių susivienijimą
Lietuva | 2 min.
Lietuva įteikė griežtą protesto notą Baltarusijai dėl sienos pažeidinėjimo atvejų
Lietuva | 2 min.
Prezidento patarėjas paaiškino, kuo Baltarusijos režimas Lietuvai pavojingesnis nei Rusija
Lietuva | 6 min.
Baltarusiškos trąšos: ar G. Nausėda atlaikys JT generalinio sekretoriaus spaudimą?
Politika | 5 min.
Lietuva rengiasi nutraukti susitarimą su Baltarusija dėl bendradarbiavimo pasienyje
Lietuva | 3 min.
Seimas pasmerkė Baltarusijos sprendimą uždaryti lietuviškas mokyklas
Švietimas | 3 min.
Lietuva įteikė notą Baltarusijai dėl valstybės sienos infrastruktūros gadinimo
Lietuva | 2 min.
Sustabdyta lietuviškos mokyklos Baltarusijoje veikla – Minsko režimo kerštas?
Švietimas | 4 min.
Galutinis verdiktas dėl „Belaruskalij“ ir LTG sutarties
Teismai | 4 min.
Baltarusijos beviziu gundymu pataria nepasikliauti: pasinaudos jūsų silpnybėmis
Lietuva | 3 min.
Lietuvos piliečiai raginami palikti Rusiją ir Baltarusiją
Lietuva | 3 min.
S. Skvernelis: yra žaidžiama praktiškai Rusijos pusėje
Politika | 7 min.
„Lietuvos geležinkeliuose“ – atleidimų banga
Transportas | 3 min.
Teismas nagrinės „Belaruskalij“ skundą dėl sutarties su LTG nutraukimo
Transportas | 3 min.
I. Šimonytė: Minsko pažadus nepraleisti traukinių iš Lietuvos vertiname kaip grasinimus
Lietuva | 4 min.
Minskas žada griežtą atsaką Lietuvai
Politika | 3 min.
LTG neveš „Belaruskalij“ krovinių be vyriausybinės komisijos išvados
Transportas | 4 min.
A. Lukašenka Lietuvai: kol beprotybė vis dar kontroliuojama, grįžkime prie normalaus bendradarbiavimo
Politika | 2 min.
M. Skuodis neatmeta, kad baltarusiškos trąšos gali būti gabenamos toliau
Transportas | 6 min.