Roma ir Berlynas remia Europos automobilių pramonę ir ragina Europos Sąjungą (ES) sušvelninti nustatytus anglies dvideginio (CO2) išmetimo standartus transporto sektoriuje.
Vis mažiau naujų transporto priemonių parduodanti ir milijardinių baudų perspektyvos išgąsdinta Europos automobilių pramonė ragina stabdyti žaliosios politikos arklius.
ES siekia iki 2035 m. visiškai uždrausti naujų benzininių ir dyzelinių modelių pardavimą.
Ideologinė beprotybė?
Italija ir Vokietija dabar buria kitas ES nares, kad užsitikrintų paramą siekiui sušvelninti ES nustatytus tikslus mažinti automobilių CO2 išmetimą ir persvarstyti 2035 m. draudimą prekiauti benzininiais ir dyzeliniais modeliais, šią savaitę Briuselyje pareiškė Italijos pramonės ministras Adolfas Ursas.
„Dabar tapo visiškai aišku, kad draudimas – iš tikrųjų nulinis išmetamųjų teršalų kiekis – nebus pasiektas, ir abi šalys ES Taryboje ketina siūlyti atitinkamus pakeitimus“, – sakė A. Ursas.
Jis pritarė anksčiau išsakytiems pramonininkų įspėjimams, kad Europos automobilių pramonė žlugs, o šiame bus atleista dešimtys tūkstančių darbuotojų, jeigu ES nekeis ambicingo žaliojo kurso.
Italijos ministro teigimu, ES turi du pasirinkimus: išlaikyti tikslą, bet kartu finansiškai remti automobilių pramonę, arba tikslo atsisakyti, nes jis nebus pasiektas. Šiam požiūriui pritarė ir Vokietijos ekonomikos ministras Robertas Habeckas.
Italijos ir Vokietijos politikų pareiškimai nuskambėjo praėjus trims mėnesiams po to, kai Italijos ministrė pirmininkė Giorgia Meloni atmetė ES nustatytą draudimą nuo 2035 m. nebeprekiauti benzininiais ir dyzeliniais automobiliais kaip „ideologinę beprotybę“.
Mažėja pardavimai
Praėjusią savaitę Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA), reaguodama į sumažėjusius elektromobilių pardavimus, viešai paragino atidėti nustatytus griežtus CO2 apribojimus.
Briuselyje įsikūrusi įtakinga grupė, kurios nariai yra BMW, „Ford“, „Renault“, „Volkswagen“ ir „Volvo“, rugpjūčio 19 d. nurodė, kad šių metų rugpjūtį Europoje registruota mažiau kaip 644 tūkst. naujų automobilių, arba 18 proc. mažiau nei tuo pačiu metu pernai.
Pasak gamintojų, labiausiai susitraukė elektromobilių rinkos dalis – šių automobilių pardavimai šiemet sumažėjo trečdaliu, kai pernai fiksuotas 21 proc. kritimas.
„Trūksta esminių sąlygų pasiekti reikiamą nulinės emisijos transporto priemonių gamybos pagreitį: įkrovimo ir vandenilio papildymo infrastruktūros, konkurencingos gamybos aplinkos, įperkamos žaliosios energijos, pirkimo ir mokesčių paskatų bei saugaus žaliavų, vandenilio ir baterijų tiekimo“, – viešai pareiškė ACEA direktorių taryba.
Padėtis be išeities
Šiuo metu Europos automobilių gamintojai privalo užtikrinti, kad visų jų parduodamų automobilių vidutinis išmetamųjų teršalų kiekis per metus būtų ne didesnis kaip 115,1 gramo vienam kilometrui (g/km). Kitais metais riba griežtinama iki 93,6 g/km.
Tačiau šį rodiklį pramonei pasiekti vis sunkiau, nes elektromobilių pardavimai mažėja, o rinkoje dominuoja didesni SUV visureigių modeliai.
ES nustatytų rodiklių nepasiekusioms įmonėms gresia milžiniškos baudos.
Susidūrusi su bauginančia kelių milijardų eurų baudų kitais metais perspektyva, ACEA paragino ES įgyvendinti skubias pagalbos priemones.
Tačiau Europos Komisija (EK), atrodo, mano, kad kaltė dėl susidariusios padėties bent iš dalies tenka pačiai pramonei, rašo „Euronews“.
„Automobilių pardavimo tikslams pasiekti dar lieka 15 mėnesių ir pramonė turi pakankamai laiko pasiekti nustatytus tikslus“, – sakė EK atstovas.
Jis priminė, kad dėl 2025 m. tikslo buvo susitarta 2019 m. „Pramonė turėtų laiko prisitaikyti“, – sakė jis.
Pernai ES atnaujino žaliosios politikos tikslus ir nustatė, kad nuo 2035 m. ES gali būti parduodami tik tokie lengvieji automobiliai, kurie neišskiria CO2. Iš esmės tai reiškia visišką benzininių ir dyzelinių automobilių draudimą.
Tiesa, „paskutinę minutę“ Vokietijai pavyko prastumti korekciją, numatančią, kad 2026 m. gali būti peržiūrėta galimybė toliau registruoti automobilius, naudojančius sintetinį mažai anglies dioksido į aplinką išskiriantį kurą.
Tai reikštų, kad vidaus degimo variklių visiškas draudimas būtų atidėtas.