Lietuvos naudotų automobilių skelbimų portaluose nuolat cirkuliuoja apie 40–50 tūkst. pardavinėjamų automobilių, tačiau lietuviai neretai peržiūri užsienio skelbimus.
Ekspertai sako, kad potencialius pirkėjus naudoto automobilio dairytis užsienyje skatina gana ribota mūsų transporto rinka.
„Užsienyje yra tiesiog didesnis pasirinkimas. Jau vien iš Vokietijos kasmet eksportuojami 2 milijonai automobilių, tad, jei norime specifinio modelio, kurių Lietuvoje yra geriausiu atveju 5, ten rasime 55 ir daugiau“, – aiškina automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ verslo vystymo vadovas Matas Buzelis.
Jis atkreipia dėmesį, kad dažna Lietuvoje pirktų automobilių problema – gana skurdus komplektas. Pagal pragyvenimo lygį lietuviai perka paprasčiau įrengtus modelius, tokie patenka ir į antrinę rinką, galiausiai tokie atvežami ir iš užsienio, nes jie – pigesni, tad jei yra specifinių poreikių ar norisi geresnio modelio, galingesnio, rečiau aptinkamo variklio, jų lengviau ieškoti svečiose šalyse. Taip pat tikėtina, kad pietiniuose Europos rajonuose galima rasti mažiau šalčio ir drėgmės santykio paveiktus kėbulus turinčių automobilių.
Ir be ratų, ir be pinigų
Lietuvoje buvo kilęs ne vienas skandalas, kai už norimą automobilį pinigus sumokėję vairuotojai liko ir be ratų, ir be pinigų. Dažniausiai taip nutinka perkant automobilį aukcione.
„Pasirinkimas vilioja, bet aišku, reikia, kad kas nors tą automobilį ir atvežtų. Reikės susimokėti už atvežimą, pirkimo paslaugas. Ne visi vežėjai patikimi, reikia juos rinktis atsakingai, patikrinti juos viešoje erdvėje, nes pinigai čia juk nemaži“, – sako „Autoplius.lt“ komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas.
Siekiant saugumo esą vertėtų rinktis patikimus, oficialiai veikiančius ir tuo užsiimančius partnerius arba naudoto automobilio užsienyje ieškoti padedant oficialiems atstovams.
Tokią veiklą Lietuvoje vykdo ne viena įmonė, pavyzdžiui, „Bravoauto“, „A1 Motors“, „Deals on Wheels“ ir kt. Pavyzdžiui, „Bravoauto“ specialistams galima išdėstyti savo poreikius, o automobilio jie patys ieško visais patikimais kanalais tiek užsienyje, tiek ir mūsų šalyje.
Užsienyje pigiau nenusipirksi
Istorijas, kad užsienyje automobiliai yra pigesni, ekspertai siūlo pamiršti. Geri, kokybiški modeliai kainuoja tiek pat ar net brangiau, o renkantis pigesnius laukia tokie patys pavojai kaip ir mūsų turgavietėse ar perkant iš perpardavinėtojų.
„Automobilį pirkti iš oficialios pardavimo aikštelės, naudotų automobilių salono yra saugu. Pavyzdžiui, Vokietijoje juos gana griežtai reguliuoja, tad bet koks defektų nuslėpimas užtraukia didelę atsakomybę. Tačiau perkant iš privačių asmenų jokios garantijos nėra taikomos, yra ir defektų turinčių automobilių.
Susigundžius pigiais pasiūlymais galima ir pas apgavikus papulti, yra tekę tokių rasti: susisiekti galima tik žinute, o tada prasideda visokiausios schemos per pinigų perlaidos bendroves, jie reikalauja kažkokio užstato“, – pasakoja M. Buzelis.
Be to, anot pašnekovo, net jeigu naudotas automobilis perkamas iš oficialiai veikiančio profesionalaus pardavėjo, tai negarantuoja geros jo techninės būklės. Vokietijoje visi defektai bus pažymėti, o kitose šalyse jie gali tiesiog nebūti laikomi trūkumais.
„Pavyzdžiui, Ispanijoje vidutinė automobilio remonto darbų kokybė yra tragiška, taigi jei transporto priemonė buvo prižiūrėta ir remontuota ne įgaliotosiose atstovybėse, o vidutiniuose servisuose, tikėtina, jog reikės viską perdaryti. Taip pat su Italija, reikia žinoti, kad Italijos yra dvi: Šiaurės ir Pietų. Pirmojoje viskas gana tvarkingai, o pietinėje dalyje žmonės važinėja be draudimo, avarijų daug, jų padarinius remontuoja patys“, – aiškina M. Buzelis.
Gali tekti grįžti lėktuvu
Renkantis naudotą automobilį užsienyje, rekomenduojama jį nuodugniai tikrinti, tačiau toli gražu ne kiekvienas automobilius iš užsienio vežantis verslas gali tai padaryti. Vieni turi patikimus partnerius, kiti išlindus gedimui imasi geranoriškai jį tvarkyti.
Saugiausiai veikia oficialūs atstovai. Antai „Bravoauto“, priklausantis didžiulei, po visą Europą išsiplėtusiai ir daugybei prekių ženklų skirtingose rinkose atstovaujančiai „Inchcape“ grupei, automobilių lietuviams pagal specifinius pageidavimus užsienyje ieško tik pas savo partnerius ar kitas „Inchcape“ atstovybes, kuriose parduodami tik visą istoriją turintys ir įgaliotajame servise prižiūrėti automobiliai. Tai jiems leidžia parvežtam modeliui suteikti iki 12 mėn. garantiją.
Platus tinklas turi ir kitų privalumų. Pastebėjus tinkamą automobilį kitos šalies, pavyzdžiui, Latvijos „Bravoauto“ atstovybės, pasiūloje pakanka kreiptis į jų kolegas Lietuvoje ir gauti visą reikalingą informaciją bei galiausiai sutarti dėl automobilio pristatymo.
Ekspertai pasakoja, kad naudoto automobilio pirkimą užsienyje galima paversti nuotykiu: skristi pačiam, apžiūrėti norimą modelį ir parsivaryti jį namo. Tai bus ne ką pigiau, nei šį darbą patikėti specialistams, be to, užtruks daug laiko, nors užkietėjęs automobilistas gali patirti smagų nuotykį.
Vis dėlto prieš keliaujant į užsienį rekomenduojama išsirinkti ne vieną modelį ir turėti planą B, nes, gyvai apžiūrėjus norimą prekę, ji gali netenkinti lūkesčių, o tuomet reikės ieškoti lėktuvo bilietų atgal.